Steeds vaker begint Kerst voor e-commerce al begin november. Want op 23 november vindt Black Friday plaats. Die dag, overgewaaid uit de VS, markeert voor veel shops het begin van het einde van het jaar. De marketingactiviteiten die daarbij passen, starten in de weken daarvoor.
Over een paar weken is het al weer zover. Dan begint bij webwinkels in heel Europa het eindejaarsseizoen. Forrester Research verwacht dat shops in november in december voor 62 miljard dollar omzetten, een plus van twaalf procent.
Black Friday omarmen
Uit net verschenen onderzoek van Forrester Research blijkt dat op grote markten als Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië webwinkels Black Friday actief omarmen. Eind november stunten ze met kortingen of andere acties. Dat leidde vorig jaar tot extra omzet van rond de tien procent, afhankelijk van het land.
Daarom is het verstandig, zo raadt de marktonderzoeker, dat webwinkels marketingkalender nog eens tegen het licht houden. Als grote spelers in een markt en partijen in omringende landen bepalen dat de kerstinkopen in november al kunnen beginnen, dan is het raadzaam voor andere spelers om in ieder geval zelf ook een strategie bij te hebben. Bewust niet meedoen is een strategie, net als een eigen koopjesfestival houden.
Ervaringen en verwachtingen
Kieskeurig.nl vroeg onlangs 25.000 respondenten naar ervaringen met en verwachtingen van Black Friday. Daaruit blijkt dat 43 procent van hen niet bekend is het met het koopjesfeest. Vijfentachtig procent van alle respondenten verwacht met Black Friday een korting te krijgen van ten minste twintig procent. Eén op de vijf ondervraagde bezoekers van Kieskeurig verwacht zelfs een korting van maar liefst vijftig procent of meer. Degenen die wachten en kortingen verwachten zijn vooral op zoek naar producten in de groepen Beeld & Geluid en Smartphones & Tablets. Het onderzoek wijst verder uit dat consumenten die wachten met een aankoop tot Black Friday een hogere korting verwachten dan consumenten die niet bereid zijn om te wachten.