Scala Logistica toont efficiënte casepicking • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Scala Logistica toont efficiënte casepicking

Scala Logistica batch casepicking

Het Scala Logistica in hal 12 van Logistica 2015 laat zien hoe een batch casepicking-operatie efficiënt, foutloos en veilig kan worden ingericht.

Met name in retail en groothandel blijft casepicking vooralsnog de belangrijkste activiteit, ondanks de groei in e-commerce. Het is een arbeidsintensief en foutgevoelig proces, dat in de praktijk vaak gepaard gaat met verhoogde veiligheidsrisico’s. Het orderpicken van dozen, trays, emmers, zakken of andere colli is een fysiek zwaar proces. Orderpickers moeten veel lopen, voortdurend op- en afstappen en veel reiken, bukken en tillen. Het gevolg is dat ze snel vermoeid raken, wat leidt tot tijdverlies, concentratieverlies en pickfouten. Met slimme technologieën is het mogelijk om de inzet van mankracht tot een minimum te beperken, of in ieder geval uiterst effectief in te zetten, wat de snelheid van werken ten goede komt en concentratieproblemen voorkomt.

Inslagproces
De demonstratie op het Scala Logistica Casepicking start met het inslagproces, waarin een onbemand automatisch geleid voertuig (AGV) de hoofdrol speelt. Deze truck pakt pallets volledig automatisch op van een door zwaartekracht aangedreven rollenbaan en plaatst ze op de kopse kant van de stellingen waarin ze moeten worden opgeslagen. Daar pakken andere magazijntrucks de pallets op en zetten ze op de juiste locatie. In het eerste geval is dat een man-up truck die de pallets op hoogte wegzet. In het tweede geval gaat het om een onbemande reachtruck die de aanvulling van de picklocaties in een conventionele palletstelling en een palletdoorrolstelling verzorgt.

Orderverzamelproces
Na het inslagproces volgt het orderverzamelproces. De man-up truck die eerst de inslag van pallets verzorgde, wordt nu ingezet voor het picken van dozen vanaf diezelfde pallets. De voorgeprogrammeerde truck zoekt daarbij zelf de juiste picklocatie op en rekent uit wat de ideale rij- en hefsnelheid is om daar te komen. In de tweede gang wordt een orderpicktruck met ruimte voor drie rolcontainers ingezet voor orderpicking. Deze truck is voorzien van een in een handschoen geïntegreerde afstandsbediening, waardoor de orderpicker de truck naar de volgende picklocatie kan laten rijden zonder zelf te hoeven op- en afstappen.

Kantelproef
In de derde gang wordt eveneens een orderpicktruck ingezet, nu voorzien van een pallet. Bijzonder is dat de orderpicker in deze gang eerst zakgoed en daarna dozen pickt. Een enkel antislipvel is voldoende om een stabiele stapeling met onderop zakgoed en bovenop dozen te garanderen. “Wij willen een kantelproef inbouwen om te laten zien dat de dozen inderdaad op de zakken blijven liggen. Na het picken wordt de pallet vervolgens nog eens in folie gewikkeld”, verklaart coördinator Peter Leerintveld.

Gewichtscontrole
Bijzonder is dat de beide orderpicktrucks zijn voorzien van wegende vorken. Na elke pick rekenen deze vorken uit of het gemeten gewicht overeenkomt met het theoretische gewicht dat is berekend op basis van het aantal dozen of zakken dat op de ladingdragers zou moet liggen. Pas als het gewicht klopt en de orderpicker dus het juiste aantal dozen of zakken heeft gepickt, mag hij door naar de volgende picklocatie. “Een ingebouwde controle tijdens het orderpickproces is altijd nog goedkoper dan een extra controleslag daarna, zeker als dan fouten aan het licht komen die moeten worden hersteld. Met name in e-commercemagazijnen kan het zinvol zijn om met gewichtscontrole kostbare retouren te voorkomen”, licht Leerintveld toe. Om goed te laten zien wat tijdens het orderpicken precies gebeurt, worden op de stellingen grote schermen gemonteerd waarop delen van het proces in detail zijn te zien. Deze schermen laten onder meer zien hoe één van de twee orderpicktrucks met de in een handschoen geïntegreerde afstandsbediening kan worden bediend en hoe de orderpicker na elke pick wordt geïnformeerd over de uitslag van de ingebouwde gewichtscontrole.

Veiligheid
In dit Scala is ook extra aandacht besteed aan veiligheid. Dat blijkt niet alleen uit de aandacht voor ladingstabilisatie met antislipvellen en wikkelfolie, maar ook uit het feit dat orderpick- en replenishment plaatsvindt in gescheiden gangen. Dat voorkomt dat orderpickers die te voet zijn en zich volledig moeten concentreren op het het picken van de juiste aantallen, het gevaar lopen om ondersteboven te worden gereden. Met lichtsignalen worden zij gewaarschuwd als zij bijvoorbeeld bij het verlaten van hun gang toch in aanraking met een truck dreigen te komen. Een laatste aspect is de nieuwe generatie aanrijdbeveiliging en gebiedsafscherming, die ook na een botsing geen sporen op truck of materieel achterlaat.

Negen exposanten
Op het Scala Logistica Casepicking laten negen exposanten hun oplossingen zien. Een overzicht van de deelnemende partijen en hun oplossing:
• Still: AGV
• Jungheinrich: man-up truck en palletstelling
• Toyota: onbemande reachtruck en palletdoorrolstelling
• Crown: orderpicktruck met afstandsbediening voor drie rolcontainers
• Crepa, voortaan ressorterend onder UniCarriers Netherlands: orderpicktruck met pallet
• Ravas: wegende vorken
• Tallpack: antislipvellen en foliewikkelaar
• Bito: zwaartekrachtbaan
• A-Safe: afscherming en aanrijdbeveiliging

VeLA begeleiding
Een deskundige VeLA-adviseur (Vereniging Logistiek Adviseurs) begeleidt elke demonstratie van commentaar. De demonstraties duren twintig minuten en worden elk uur herhaald. Aan één zijde van het demoplein is ruimte gereserveerd waarvandaan beursbezoekers goed zicht hebben op de demonstratie en op de drie schermen die de processen in close-up tonen. Na elke demonstratie bestaat de gelegenheid om met deskundigen dieper op deelprocessen in te gaan.

Info Logistica 2015: www.logistica-online.nl
tweet mee via #logisticabeurs

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven