Barge Center Waalhaven is één van de drie terminals van de Waalhaven groep die gebruikt wordt voor ‘short sea’ en container binnenvaart in Rotterdam. Deze terminal heeft een strategische ligging tussen de stad en de Delta en heeft een capaciteit van 200.000 TEU. Deze kostenefficiënte terminal is in staat om grote aantallen containers te handelen. Containerschepen met een maximale capaciteit van 1.200 TEU en met een diepgang van 9.5 meter kunnen hier afmeren. De terminal is onderdeel van het ‘Intermodaal Transport Concept’ en kan daardoor diensten aanbieden die andere terminals vaak niet kunnen aanbieden.
Reachstacker voor Barge Center Waalhaven
Barloworld Intern Transport heeft onlangs een gloednieuwe Hyster reachstacker, type RS 45-31CH, geleverd bij Barge Center Waalhaven. De machine wordt gebruikt voor het laden en lossen van containers van vrachtwagens en het klaarzetten van containers voor speciale ‘coasters’ die de containers in en uit het schip laden.
De nieuw geleverde Hyster reachstacker kan containers van 45.000 kg in de eerste containerrij wegzetten, tot 31.000 kg in de tweede rij en tot 16.000 kg in de derde. Verder beschikt de machine over een automatisch smeersysteem, ‘sears deluxe’ voor een optimaal zitcomfort voor de bestuurder, een bestuurderscabine die over de gehele lengte van de machine mee kan ‘sliden’ voor optimaal zicht, een ‘engine shutdown’ die ervoor zorgt dat er niet onnodig brandstof verbruikt wordt en nog beschikt deze machine over veel standaard opties. Ook is deze machine de stilste in zijn klasse en overstijgt hij de performance niveaus van alle concurrentie, aldus Barloworld.
Dankzij de nieuwe Tier 4 motoren is de RS 45-31CH bovendien schoon en zuinig. De nieuwe motoren leveren eenzelfde prestatie leveren tegen een beduidend lager brandstofverbruik. Voor Barge Center Waalhaven was dit een belangrijke reden voor de keuze voor Hyster. Naast de brandstofbesparing zijn de reactietijd van de service en de prestaties van de machine belangrijke criteria geweest voor de aanschaf bij Barloworld. Ook de voorkeur van de chauffeurs speelde een grote rol.