Ortec plant voor logistiek dienstverlener Bouw • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Ortec plant voor logistiek dienstverlener Bouw


M. Bouw & Zonen Logistics Services BV is overgestapt op de nieuwe versie van rit- en routeplanningsoplossing van Ortec, genaamd Shortrec 7.3. De logistieke dienstverlener heeft voor dezd nieuwe versie gekozen omdat de planning te complex werd om nog handmatig te doen. Henk Hop, die met drie andere collega’s de planning verzorgt bij Bouw, legt uit: “We maken nu geruime tijd gebruik van Shortrec. Hiervoor was dat Shortrec 7.2 en nu is het dus versie 7.3. Het grote verschil is niet het nieuwe systeem, maar de verandering in onze werkwijze.”

Automatisch plannen
Henk Hop: “Met de inrichting van Shortrec 7.3 hebben we er bewust voor gekozen om de inrichting van Shortrec zo aan te passen dat we automatisch kunnen plannen. Bij de aanschaf van Shortrec was er aanvankelijk voor gekozen om niet van die mogelijkheid gebruik te maken. Het systeem was zo ingericht dat de ‘druk op de knop’ niet werkte voor ons. In het begin misten we deze functionaliteit niet, maar nu de planning complexer wordt – doordat het aantal orders groeit – kunnen we niet meer zonder. Met één druk op de knop kunnen we een meer beheersbare planning realiseren, zonder dat we hiervoor meer mankracht hoeven in te zetten.”

Volgende stap
“De doelen die we in het begin stelden met Shortrec zijn bereikt: het aantal plan-uren hebben we gereduceerd en we kunnen een kwalitatieve en realistische planning maken met Shortrec, waarbij theorie en praktijk goed op elkaar afgestemd zijn. Nu willen we de volgende stap zetten. Ons voornaamste doel is nu om onze servicegraad en leverbetrouwbaarheid te verhogen en een efficiëntere werkwijze te creëren. Hierdoor kunnen we uiteindelijk ook kosten besparen.”

 

 

Complexe planning
M. Bouw & Zonen levert 24-uurs service. “De planningsafdeling krijgt doorgaans pas rond 17.30 uur het totale orderbestand binnen voor de volgende dag. Dan moet de planning nog gemaakt worden en ’s avonds of ’s nachts worden de auto’s beladen om de volgende ochtend vroeg weer te vertrekken. We hebben dus te maken met een grote tijdsdruk”, zegt Henk Hop. “Daarnaast leveren we veel in binnensteden en hebben we te maken met afwijkende levertijden, omdat we wijn leveren aan restaurants, horeca en slijterijen. Kortom: een complexe planning die alleen met deze automatische oplossing te behappen is.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven