Het online bestellen van kleding gebeurt steeds meer. Mensen kiezen er dan bovendien vaak voor om een bestelling te laten afleveren op een servicepunt. Op weg van of naar werk of huis kan dan een bestelling op een zelf gekozen moment worden meegenomen.
Om voor een eventuele retourzending niet opnieuw op pad te hoeven, zijn er pashokjes in de servicepunten van DHL in Amsterdam en Den Haag. Een verkeerde maat of kleur kan dan meteen terug worden gestuurd.
Het idee is afkomstig van studenten van de Avans Hogeschool, opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement. In april deden zij in het kader van hun studie-onderzoek naar oplossingen voor de last mile, de uiteindelijke bezorgfase in de e-commerce-supply-chain . “De frisse blik van studenten kan onverwachte nieuwe inzichten opleveren“, aldus Ronald Leunisse, managing director van DHL Express in Nederland. “Het idee van de paskamers sprong er uit. Tenslotte zijn tijd en gemak belangrijke factoren bij het online winkelen. De DHL-paskamer draagt bij aan een positieve ontwikkeling.”