De omzet van online consumentenbestedingen is in 2017 met 13 procent is gegroeid ten opzichte van 2016. Dat blijkt uit een onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor. De omzet van Nederlandse webwinkels bedroeg afgelopen jaar 22,5 miljard Euro. Het aandeel van de e-commerce branche binnen de hele detailhandelsector is daarmee op 9,7 procent komen te liggen. Dit betekent een stijging van 1,3 procentpunt ten opzichte van 2016. Vergeleken met vijf jaar geleden, is het aandeel bijna verdubbeld.
Wanneer de groei voor heel 2017 wordt vergeleken met de groei in 2016, dan is deze wel iets afgenomen. Ook de groei in het aantal online aankopen is in 2017 minder groot dan in 2016. In het vierde kwartaal van 2017 gaven Nederlandse consumenten overigens online aanzienlijk meer uit dan in de andere kwartalen. De online uitgaven waren in het vierde kwartaal goed voor 6,9 miljard, een groei van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Opvallend is het enorme bereik: In 2017 heeft 95 procent van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan.
Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop was in het kwartaal wel lager dan in voorgaande kwartalen. Zo is in het segment Sport & Recreatie te zien dat de bestedingen per online aankoop in het eerste kwartaal van 2017 op 120 euro lagen en in het vierde kwartaal op 78 euro. In dit segment spelen seizoensvariaties natuurlijk een belangrijke rol, maar ook binnen segmenten als Consumentenelektronica, Speelgoed en Huishoudelijke Elektronica ligt de gemiddelde prijs per aankoop lager dan in andere kwartalen.
Grootste stijgers
Health & Beauty, Food/Nearfood en Home & Garden zijn de grootste stijgers binnen de online bestedingen.
Device aankoop: smartphone blijft stijgen
Het percentage online kopers dat minimaal één keer gebruik had gemaakt van een tablet voor het doen van online aankopen, steeg nog ieder kwartaal van 2016. Sinds het eerste kwartaal van 2017 is hert gebruik van de tablet voor het doen van online aankopen echter vrijwel stabiel gebleven. De populariteit van de smartphone binnen e-commerce is wel blijven stijgen, waardoor de penetratie van de smartphone bij online aankopen vanaf het tweede kwartaal van 2017 voor het eerst hoger ligt dan de penetratie van de tablet.