In het onderzoek zou de totale schade zijn gedaald tot in totaal € 15 miljoen euro. TLN en EVO berekenen de schade alleen al voor ladingdiefstal 20x zo hoog: op € 300 miljoen euro.
In 2004 is samen met de overheid een ‘Convenant Aanpak Criminaliteit Wegtransportsector’ afgesloten om de transportcriminaliteit terug te dringen met 25% in 2008. Niet voor niets strijden overheid en bedrijfsleven samen tegen transportcriminaliteit. Dit leidde onder meer tot een Actieplan Veilig ondernemen en tot het instellen van een speciaal bovenregionaal rechercheteam regio Zuid speciaal belast met ladingdiefstal. Ook is een Officier van Justitie aan dit team toegevoegd.
TLN en EVO zijn verontrust dat een te rooskleurige voorstelling van zaken leidt tot minder aandacht voor criminaliteit in het transport en logistieke bedrijfsleven. Het is voor TLN en EVO onduidelijk waarom het ministerie van Jusitie in de monitor criminaliteit het probleem van de ladingdiefstal niet meeneemt in het onderzoek.