Logistiek dienstverlener Kuehne + Nagel neemt een nieuw retourencentrum voor Albert Heijn in gebruik.
Het centrum, gelegen op bedrijventerrein HoogTij in de Westzanerpolder, is met 19.500 vierkante meter een van de grootste retourencentra van Nederland. Kuehne + Nagel verwerkt al zeven jaar alle retouren uit de winkels van Albert Heijn. K+N deed dit tot op heden op het terrein van het distributiecentrum van AH in Zaandam. Omdat de beschikbare ruimte op dit terrein geen ruimte voor groei bood, is twee kilometer verderop een nieuw retourencentrum gerealiseerd.
Emballage
In het retourencentrum worden de terugkomende emballage in de vorm van kunststof bakken, bierkratten, pallets en rolcontainers gesorteerd, gecontroleerd en gereinigd. Verder wordt al het kunststof, karton en overig afval verwerkt. Vandaag wordt het nieuwe milieuvriendelijk gebouwde centrum met BREEAM-certificaat in gebruik genomen.
Inther
Voor het gehele gemechaniseerde material handling systeem voor dollies, kratten en pallets heeft Kuehne + Nagel voor Inther Logistics Engineering als system integrator gekozen. Lege kratten afkomstig van de Albert Heijn filialen worden op rollies ingevoerd en gescheiden. De overgebleven stapels met kratten worden vervolgens op soort gesorteerd en gepalletiseerd, waarna ze in afwachting van hun reiniging tijdelijk worden gebufferd. Depalletizers en destackers zorgen er vervolgens voor dat enkele kratten aangevoerd worden naar de verschillende wasmachines. Na reiniging van de kratten worden er opnieuw stapels met gereinigde kratten gevormd om deze vervolgens op soort weer te palletiseren. Inther is midden oktober gestart met de implementatie, die volledig wordt aangestuurd door het Warehouse Control Systeem Inther LC.