Klimaatdoelstellingen voor de logistiek • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Klimaatdoelstellingen voor de logistiek


Ook voor de logistieke sector zijn de klimaatdoelstellingen van Parijs een flinke opgave. De logistiek en het transport moet in het jaar 2050 minimaal een factor zes efficiënter worden. Met alleen technische innovaties gaat dat niet lukken; er zal meer moeten gebeuren om die doelstelling te halen.

Klimaatverdrag van Parijs

De klimaatdoelstelling is nodig voor het Klimaatakkoord, een onderdeel van het Klimaatverdrag van Parijs. Hiervoor moeten we in 2030 al 49 procent minder broeikasgas uitstoten dan dat we in 1990 deden. In totaal hebben 195 landen waaronder Nederland afgesproken dat we de stijging van de gemiddelde wereldtemperatuur gaan beperken. Minimaal met 2 graden Celsius, maar het liefst tot 1,5 graden Celsius. Het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen kan hier flink aan bijdragen.

Innovaties

Kiezen voor duurzame energie, zoals ook particulieren massaal van energieleverancier veranderen, maakt niet genoeg verschil. Er zal in ieder geval ook voor zuinige voertuigen gekozen moeten worden en alternatieve brandstoffen. Maar als men de klimaatdoelstelling wil behalen, dan zijn er ook op het vlak van de logistiek flinke innovaties nodig.

Duurzame oplossingen

De hele sector moet eigenlijk verduurzaamd worden. Volgens TNO is ‘decarboniseren’ van de logistieke branche de beste optie. TNO heeft hier jarenlang onderzoek naar gedaan. Door de opgedane kennis en de vele onderzoeken die ook laten zien welk effect bepaalde maatregelen hebben, kunnen zij dit proces versnellen en hier de juiste tools voor ontwikkelen.

Betaalbare maatregelen

Natuurlijk moet er gekeken worden naar alle onderdelen van logistiek, zowel de weg, het water en het spoor. Ook voor de logistiek in de lucht moet de CO2-uitstoot bekeken worden. Om deze CO2-uitstoot in de verschillende takken te beperken, moeten concrete oplossingen bedacht worden. Met deze oplossingen kunnen logistiek bedrijven duurzame en betaalbare maatregelen nemen.

Living labs

TNO baseert de modellen op informatie en gegevens uit de dagelijkse praktijk van de logistieke bedrijven. Dit noemen ze ‘primary data’. Natuurlijk wordt er ook gekeken of deze modellen realiseerbaar zijn in de praktijk. Het testen en evalueren van de modellen gebeurt in living labs en met logistieke bouwhubs worden experimenten gedaan om bijvoorbeeld een duurzame en efficiëntere bouwlogistiek te creëren.

Mogelijkheden voor de korte én lange termijn

Als het gaat om thuisbezorging moet er gekeken worden hoe dat schoner en energie-efficiënter kan. Een goede samenwerking en een verhoogde beladingsgraad kan al flinke verschillen opleveren. Ook het internationaal transport moet een stuk duurzamer, dus moet ook hier gekeken worden wat de decarbonisatie-opties zijn. Voor welke oplossingen er ook gekozen wordt, de betaalbaarheid mag natuurlijk nooit uit het oog verloren worden. Daarnaast is het prettig als een bedrijf op een overzichtelijke manier kan zien wat de precieze mogelijkheden voor de lange én korte termijn zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven