Ruim 60% van de heftruckchauffeurs denkt dat zijn collega’s niet altijd schades melden; 92% zegt zelf wel altijd schades te melden. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1.100 heftruckchauffeurs uitgevoerd door BLOM opleidingen.
Doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de verbeterpunten voor de intern transportwereld en daarbij de heftruckchauffeur een stem te geven. Het was de eerste keer dat een dergelijk onderzoek werd uitgevoerd onder heftruckchauffeurs.
Schadekosten
Maarten Dullaert, commercieel manager bij BLOM opleidingen: “Schades zorgen jaarlijks voor hoge kosten. We weten dat veel bedrijven worstelen met het verminderen van schades. Deze uitkomsten impliceren dat de chauffeurs hun collega’s in dat opzicht minder vertrouwen en dat een veel schades niet worden gemeld.” Met name lichte schades worden niet gemeld door de chauffeurs. Hierbij werd onder andere genoemd: lak/kras schade, schade die de chauffeur zelf kan repareren, kleine materiële schade, kapotte pallets, schade aan stellingen, pallets die in stelling gevallen zijn, of als de schade geen gevolgen heeft voor de veiligheid. Daarnaast gaven enkele respondenten aan grote of kosten dragende schades niet te melden.
Sancties
Van de respondenten geeft 15% aan dat er sancties volgen bij schades, of voor het niet melden van schades. Sancties die het vaakst genoemd werden zijn: schriftelijke/officiële waarschuwing, rijverbod, boetes en in sommige gevallen moet de chauffeur zelf de schade betalen. Respondenten gaven ook aan dat de sancties afhankelijk zijn van de schade die is gemaakt en hoe vaak je al schade hebt gereden. Dullaert: “In welke mate schades wel of niet worden gemeld, is erg afhankelijk van de bedrijfscultuur. Hoewel veel bedrijven streven naar minder schades, blijkt het in de praktijk lastig om dit voor elkaar te krijgen.” In het onderzoek gaf slechts één respondent aan dat wordt onderzocht wat de oorzaak is en wat ze hiervan kunnen leren. “In een open leercultuur melden chauffeurs eerder schade. Het in kaart brengen van schades is de eerste stap naar het verminderen hiervan. Bedrijven kunnen hier een voorbeeld aan nemen”, aldus Dullaert.
Whitepaper
De complete resultaten van het onderzoek zijn beschikbaar in een Whitepaper, te downloaden via de website van Blom Opleidingen. Hierin is onder andere meer te lezen over veiligheid, werkdruk en stress, aandacht voor snelheid en kwaliteit en het personeelsbeleid in logistieke organisaties. Het onderzoek vond plaats middels een online enquête die 4 weken lang kon worden ingevuld door chauffeurs. De enquête is 1.166 keer ingevuld, waarvan er 801 volledig zijn ingevuld. De resultaten van het onderzoek zijn hiermee representatief voor de beroepsgroep ‘Heftruckchauffeur’ (totaal 300.000).