De Rotterdamse haven, dat bouwt aan een containersnelweg, heeft een slecht jaar achter de rug als het aankomt op goederenoverslag. Tegelijkertijd kreeg de logistiek een duurzame impuls, met initiatieven zoals de uitbreiding van walstroomaansluitingen, de aanleg van een nationaal waterstofnetwerk, en de aankondiging van meer laadpleinen voor elektrische trucks.
Dalende goederenoverslag
De totale goederenoverslag in de Rotterdamse haven bedroeg in 2023 438,8 miljoen ton, wat een daling van 6,1 procent betekent ten opzichte van 2022 (467,4 miljoen ton). Deze daling was vooral merkbaar in de overslag van kolen, containers en overig droog massagoed, terwijl de overslag toenam in segmenten zoals agribulk, ijzererts & schroot, en LNG.
Containers
In 2023 nam de overslag van containers in tonnen af met 6,8% tot 130,1 miljoen ton en in TEU met 7,0% tot 13,4 miljoen TEU. De belangrijkste redenen zijn de lagere consumptie, lagere productie in Europa en het wegvallen van volumes van en naar Rusland vanwege de sancties. Het aantal scheepsbezoeken in het containersegment steeg licht met 1,0%. De belading van de containerschepen lag echter 7,8% lager. Het Roll-on / Roll-off (RoRo) segment is afgenomen met 5,0% tot 25,9 miljoen ton. De zwakke Britse economie en de achterblijvende consumptie blijven hier de grootste oorzaken van.
De dalende goederenoverslag is voornamelijk veroorzaakt door voortdurende geopolitieke onrust, trage economische groei en hoge inflatie. Dat blijkt uit de cijfers van het Havenbedrijf.
CEO Havenbedrijf Rotterdam, Boudewijn Siemons, benadrukte: “Het jaar 2023 werd gekenmerkt door voortdurende geopolitieke onrust en trage economische groei, wat een logisch effect had op de overslag in de Rotterdamse haven. Tegelijkertijd markeerde het jaar belangrijke stappen in de richting van een duurzame haven, met beslissingen zoals de investering in het CO₂-transport- en -opslagproject Porthos en de bouw van het nationale waterstofnetwerk. Ook waren er significante ontwikkelingen in het logistieke segment, zoals uitbreidingen van containerterminals en de ingebruikname van de CER, die ons dichter bij een toekomstbestendig haven- en industriecomplex brengen.”
Overslag droog massagoed
De overslag van droog massagoed daalde in 2023 met 11,8 procent ten opzichte van 2022. Binnen het segment agribulk was de toename van de aanvoer van mais opvallend, als reactie op misoogsten in Europa door droogte en overstromingen. De overslag van kolen daalde met 20,3 procent naar 23,1 miljoen ton, voornamelijk door verminderde vraag naar energiekolen voor stroomproductie. De overslag van ijzererts & schroot steeg met 9,9 procent naar 28,1 miljoen ton, waarbij ertsvoorraden werden aangevuld na een periode van lage import in 2022. De schrootafvoer in Rotterdam steeg met 32 procent.
Negatieve cijfers in de overslag van overig droog massagoed zijn toe te schrijven aan verminderde vraag van de Europese industrie naar grondstoffen. De opvallende daling van 49,4 procent van overig droog massagoed en de stijging van 31,3 procent van agribulk werden veroorzaakt door correcties op verkeerde aangiftes in het zeehavengeldsysteem in 2022. Zonder deze vertekeningen was de daling van overig droog massagoed 24,7 procent en de stijging van agribulk 3,0 procent.
Nat massagoed
De overslag van nat massagoed daalde vorig jaar met 3,4 procent. Ruwe olie liet een daling zien van 1,4 procent door het wegvallen van boord-boordoverslag. De overslag van minerale olieproducten daalde met 6,5 procent, voornamelijk door een afname in de overslag van stookolie en nafta. De overslag van LNG steeg echter met 3,7 procent naar 11,9 miljoen ton, voornamelijk vanwege Europese import als alternatief voor Russisch aardgas per pijpleiding. Ook vond er meer bunkering plaats met zeegaande LNG-tankers. Overig nat massagoed daalde in alle onderliggende categorieën (chemische, hernieuwbare en plantaardige producten) met 5,9 procent naar 36,1 miljoen ton, voornamelijk door verminderde vraag en voorraadvermindering.


