Dankzij dit partnership kan Bakker.com naar eigen zeggen de levertijd drastisch verkorten. Hiermee versterkt Bakker.com uit Lisse zijn positie op de snelgroeiende online groenmarkt in Europa.
Nog niet zo lang geleden was het nauwelijks denkbaar: levende goederen als planten die online worden besteld en de volgende dag thuis worden bezorgd. De nog traditionele keten bestond uit een teeltbedrijf, een veiling, een exporteur of groothandel en een gespecialiseerde bloemen- en plantenzaak.
Iedere speler had zijn eigen taak om een bos bloemen of plant bij de consument in de tuin of huiskamer te kunnen leveren. Maar de consument zoekt meer variatie, concludeerde de Rabobank onlangs in een studie naar de Nederlandse sierteelt. De bank spreekt van een ‘hybride consument’, die steeds vaker online koopt. Volgens de beschouwing van de bank is er een verschuiving gaande en wordt binnen 7 jaar 30 procent van de productgroep via e-commerce verkocht.
Hoge eisen aan alle partners
“In het afgelopen jaar hebben we onze werkprocessen weten te optimaliseren zodat we e-commerce klanten in heel Europa optimaal kunnen servicen”, zegt Erwin van Cooth, CEO van Bakker.com.
“Om de kwaliteit van levend groen altijd te kunnen waarborgen is snelheid voor ons natuurlijk heel belangrijk. Daarvoor moet de hele keten optimaal presteren. Niet alleen in ons bedrijf, maar ook bij partners, van telers tot logistieke partijen. De uitdaging zit erin om elke order, hoe specifiek ook, in goede staat op het juiste moment te bezorgen.”
Het partnership met DPD is een grote stap in het optimaliseren van de keten, aldus Bakker.com in een persbericht. DPD rijdt dagelijks naar de belangrijkste Europese bestemmingen van Bakker.com: Nederland, België, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Groot-Brittannië.
Alle producten worden in Lisse verpakt, dagelijks door DPD opgehaald en zo snel mogelijk bij de consument afgeleverd.
Van Cooth geeft aan dat nu next day delivery van deze productgroep binnen 700 kilometer van Oirschot mogelijk wordt. Naast snelheid worden ook de communicatie met de consument en de bezorgopties verbeterd.
Met behulp van DPD’s service Predict kunnen consumenten kiezen waar en wanneer ze de bestelling bezorgd willen hebben en precies zien wanneer het pakket wordt bezorgd.
Grootste online aanbieder planten in Europa
Bakker.com is de grootste online aanbieder van kamer-, tuinplanten en groen gerelateerde hardwaren van Europa. Het bedrijf maakte de afgelopen jaren de stap van postorderbedrijf naar e-commerce aanbieder. Volgens een voorzichtige inschatting van de Rabobank bedraagt het aandeel online verkopen van groenproducten in 2027 30 procent van het totaal.