In de Verenigde Staten, Australië en Zweden zijn al enkele tientallen projecten met het systeem gerealiseerd, maar in Nederland is de oplossing volgens business integrator Mieloo & Alexander nog nergens in gebruik: Vision Based Locating. In het distributiecentrum van logistiek dienstverlener Nippon Express op de Maasvlakte wordt de technologie momenteel uitgebreid aan de tand gevoeld.
“We bekijken de mogelijkheden om het laadproces veiliger en efficiënter te maken”, vertelt assistent manager Tibo Gude van het Quality Assurance Department van Nippon Express.
“In eerste instantie dachten we aan RFID, maar Mieloo & Alexander, dat ons adviseert bij de technologie selectie, attendeerde ons op Vision Based Locating. Met dat systeem draaien we sinds begin deze maand een oriënterende test.”
Verschillende voordelen
De oplossing biedt verschillende voordelen voor het logistieke proces. Ivo van der Zanden, technology consultant bij de business integrator, legt uit: “Alle bewegingen die hef- en magazijntrucks maken worden automatisch geregistreerd. Van inslag via opslag en interne verplaatsingen tot picking en uitslag. Het handmatig scannen van barcodes is daarmee overbodig. Er wordt 100% nauwkeurigheid gerealiseerd, daarmee is het veel betrouwbaarder dan manueel barcodes scannen. Manco’s, naleveringen en cycle counts behoren eveneens tot het verleden.”
Hoewel het laatste bij Nippon Express niet het geval zal zijn. “Ook omdat onze klant dat wil, zullen we cycle counts blijven uitvoeren”, weet Gude.
Vision Based Locating komt zowel de veiligheid als de efficiency ten goede. Medewerkers hoeven bijvoorbeeld niet meer van de truck af om een barcode te scannen. Als gebruiker heb je bovendien inzicht in alle warehouse processen. “Je weet precies wat de gereden rijafstanden zijn, welke routes er worden gekozen en wat de verhoudingen zijn tussen bijvoorbeeld rijden met last en rijden zonder last. Met behulp van die informatie kan indien nodig de lay-out verder worden geoptimaliseerd en de intern transportvloot zo efficiënt mogelijk en evenredig belast worden ingezet”, vult Van der Zanden aan.
Hoe werkt het?
Voor een foutloze werking is op het dak van de heftruck een camera gemonteerd, die de Optical Position Markers (de 2D codes) leest. Met behulp van het softwaresysteem berekent de truck vervolgens zijn locatie in het magazijn. Tussen de mast van de truck is een Optische Label Reader geplaatst. “Die is optioneel en identificeert de op te pakken pallet of last. De goederen hoeven daardoor niet meer door de chauffeur te worden gescand”, weet Van der Zanden. Verder zijn aan de vork een hoogtesensor en een palletdetector bevestigd, zodat alle pallets realtime kunnen worden gevolgd. Ook als ze in een stelling worden geplaatst. Alle gegevens worden realtime doorgestuurd naar het WMS of een ander bovenliggend systeem.
Bewezen resultaat
Eerder dit jaar toonde Mieloo & Alexander in opdracht van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) al aan dat de genoemde voordelen ook daadwerkelijk haalbaar zijn.
De eerste resultaten van de test bij Nippon Express onderschrijven dit. “Vison Based Locating lijkt dan ook een reële oplossing voor ons, maar dat neemt niet weg dat we ook naar andere mogelijkheden blijven kijken”, stelt Gude. Nog dit jaar verwacht Nippon Express een definitieve keuze te maken.
De eerste resultaten en de geplande toepassing bij Nippon Express worden op 26 september a.s. ook toegelicht tijdens het VIL-event ‘Smart Handeling’ in de Antwerpse haven. Klik hier voor meer informatie.