DHL pompt honderden miljoenen in Afrika

dhl afrika

DHL Group investeert ruim 300 miljoen euro in Afrika om de handel op het continent te stimuleren en lokale bedrijven te helpen internationaal te groeien.

DHL strooit weer met vele miljoenen. Afgelopen zomer beloofde het ruim 600 miljoen euro te pompen in Groot Brittannië en Ierland. Eerder al zegde het bedrijf toe ruim een half miljard te investeren in het Midden-Oosten. Nu komt daar dus Afrika bij met ruim 300 miljoen euro.

De meerjarige investering richt zich op DHL Express, DHL Global Forwarding en DHL Supply Chain en omvat de uitbreiding van infrastructuur, verbeterde dienstverlening en ondersteuning van snelgroeiende sectoren als e-commerce, verslogistiek, energie en gezondheidszorg.

Handelsgroei Afrika

De stap sluit aan bij de doelen van de Afrikaanse Continentale Vrijhandelszone (AfCFTA), die de onderlinge handel in Afrika wil versterken en nieuwe handelsroutes met de rest van de wereld opent. Volgens de DHL Global Connectedness Tracker groeide de handel in Sub-Sahara Afrika in de eerste helft van 2025 met 10 procent, sneller dan in elke andere regio wereldwijd. Verwacht wordt dat het handelsvolume tot 2029 jaarlijks gemiddeld met 4,3 procent toeneemt – de op één na sterkste groei wereldwijd.

“Afrika staat op een keerpunt in zijn handelsontwikkeling,” zegt John Pearson, CEO van DHL Express. “Ondanks wereldwijde onzekerheden blijft het continent veerkracht en groei laten zien. Onze investering weerspiegelt ons vertrouwen in Afrika’s potentieel en ons commitment om handelsstromen mogelijk te maken die inclusief groeien stimuleren. Door ons netwerk en onze capaciteit te versterken, willen we Afrikaanse bedrijven – van kleine ondernemingen tot grote concerns – helpen zich sterker te positioneren op de wereldmarkt.”

Meer magazijnen voor healthcare

DHL Supply Chain breidt zijn transportoplossingen in Zuid-Afrika uit, vooral voor Life Sciences & Healthcare. De divisie investeert in meer capaciteit voor temperatuurgecontroleerd vervoer en gespecialiseerde contractlogistiek. Healthcare is een speerpunt voor DHL. Niet aleen in Afrika maar mondiaal. Voor de Europese markt heeft het bedrijf daarom recent nog zijn campus in het Duitse Florstadt uitgebreid.

“DHL Supply Chain groeit mee met de Zuid-Afrikaanse economie en de veranderende supply chains,” zegt Orkun Saruhanoglu, CEO van DHL Supply Chain Midden-Oosten en Afrika. “We zien een toenemende vraag naar gespecialiseerde, uitbestede logistiek – vooral in de gezondheidszorg en transportsector. Door onze capaciteit uit te breiden en onze expertise in te zetten, helpen we klanten hun service te verbeteren, risico’s te beheersen en met vertrouwen te groeien.”

Sorteercentrum

Bij DHL Express gaat het geld naar de modernisering van sorteercentra, uitbreiding van luchtvrachtcapaciteit en snellere tijdgebonden leveringen in opkomende steden. DHL is de enige integrator met een eigen luchtvrachtnetwerk in Sub-Sahara Afrika en wil de verbindingen tussen Afrika, Europa en Azië verder versterken, onder meer in Ethiopië en Nigeria.

“We willen dichter bij onze klanten staan en grensoverschrijdend verzenden eenvoudiger en betrouwbaarder maken,” zegt Hennie Heymans, CEO van DHL Express Sub-Sahara Afrika. “Naarmate de handel groeit, hebben bedrijven behoefte aan voorspelbare levertijden, consistente prestaties en lokale ondersteuning. Met betere service en sterke klantfocus helpen we Afrikaanse bedrijven efficiënter te opereren en internationaal succes te boeken.”

Export

DHL Global Forwarding investeert in sectoren die Afrikaanse export stimuleren. De divisie vergroot de capaciteit voor energie- en industrieprojecten, verbetert de koelketen voor landbouw- en tuinbouwproducten en breidt temperatuurgecontroleerde transportoplossingen uit voor de gezondheidszorg.

“Klanten moeten omgaan met veranderende handelsstromen en strengere regelgeving. Betrouwbaarheid en inzicht zijn daarom belangrijker dan ooit,” zegt Amadou Diallo, CEO van DHL Global Forwarding Midden-Oosten en Afrika. “We versterken onze vrachtdiensten met lokale expertise en betere digitale tools, zodat klanten meer grip hebben op hun zendingen van oorsprong tot bestemming. Ons doel is simpel: goederenstromen voorspelbaar houden en klanten helpen groeien waar de vraag toeneemt.”

Duurzame groei

Daarnaast investeert DHL in programma’s die duurzame groei en eerlijke handel bevorderen. Binnen het GoTrade-programma ondersteunt DHL lokale mkb’s met training en douanekennis om toegang te krijgen tot internationale markten. Het bedrijf test ook projecten met hernieuwbare energie en alternatieve brandstoffen, en zet kunstmatige intelligentie in voor routeoptimalisatie en digitale douaneafhandeling.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.