Conrad herziet rol als distributeur • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Conrad herziet rol als distributeur

Logistiek centrum van Conrad in Wernberg, Duitsland

Volgens elektronica webwinkel Conrad wordt de rol van de distributeur veel groter dan alleen producten op voorraad houden en verzenden. (bron: Conrad Business Supplies).

Nog niet zo lang geleden konden e-commerce distributeurs in de zakelijke markt rekenen op terugkerende bestellingen van hun vaste klanten. De enige redenen waarom die naar een andere aanbieder zouden kunnen overstappen, waren een ruimer productassortiment, lagere prijzen en snellere levering. Vandaag de dag zijn deze criteria niet langer genoeg om verzekerd te zijn van klantenbinding. De meer vooruitstrevende distributeur weet dat de logistiek nu ook extra diensten moet omvatten, zoals online inkoop en onderhoud.

Veranderende markt
Simpelweg een groot aantal producten tegen aantrekkelijke prijzen aanbieden en de artikelen zo snel mogelijk leveren, zou in de twintigste eeuw nog hebben volstaan. De veeleisende markt van dit moment verwacht meer dan dat. Het is niet overdreven te stellen dat elke distributeur die niet genegen of in staat is om op zijn minst een aantal van de hierna genoemde aanvullende diensten te leveren, er niet op kan rekenen dat hij zijn klantenbestand zal weten te behouden of uit te breiden. Waar ‘extra’ services op gebieden als inkoop, levering en onderhoud van elektronische componenten tot voor kort onbekend waren of niet werden overwogen, worden deze nu in hoog tempo de norm in een zeer concurrerende en veeleisende commerciële omgeving.

Online services
Online inkoopservices zijn logischerwijze aantrekkelijk voor OEM’s, voor onderhoud-, reparatie- en revisiebedrijven en voor andere zakelijke klanten in de elektronicasector. Zij kunnen deze diensten letterlijk 24 uur per dag, zeven dagen per week gebruiken vanaf bijna elk apparaat met webtoegang. Online inkoop is beschikbaar via services, zoals Conrad Smart Procure, en via klantspecifieke, actuele productcatalogi op basis van bijvoorbeeld OCI van SAP (Open Catalog Interface). Voor de hand liggende voordelen voor de klant zijn gebruiksgemak, beduidend hogere efficiëntie en flexibiliteit. In de huidige markt worden een breed assortiment, snelle levering en gunstige prijsstelling als vanzelfsprekend beschouwd. Het zijn de uitgangspunten waar iedere serieuze distributeur mee moet beginnen. Maar in de 21e eeuw zijn gedrukte catalogi en basale webwinkels niet meer genoeg. E-inkopen is een van de onderscheidende punten die iedere leverancier in de zakelijke elektronicamarkt in zijn pakket moet hebben, wil hij op termijn kunnen overleven.

Intelligent inkopen
Wat heeft e-inkopen, soms ook ‘intelligent inkopen’ genoemd, de gebruiker van de dienst nu feitelijk te bieden? In het geval van het nieuwe Conrad Smart Procure, dat werkt met een geïntegreerd platform in de cloud, is dat in de eerste plaats de eenvoudige toegankelijkheid. Het tweede voordeel, de mogelijkheid om cruciale onderdelen van het bestelproces af te stemmen op de specifieke wensen van de gebruiker, doet daar nauwelijks voor onder. Het systeem kan worden geconfigureerd op, bijvoorbeeld, verschillende kostenplaatsstructuren of klantprofielen en dat kan tijdrovende goedkeuringsprocedures bij de afnemer elimineren.
Een ander voordeel dat een online inkoopsysteem met zich meebrengt, is dat vrijwel iedereen met de juiste autorisatie op elk moment mutaties kan doorvoeren. Of het nu gaat om het aanpassen van de transportgegevens of het wijzigen van een bestelling, dat dergelijke acties onmiddellijk kunnen worden doorgevoerd, betekent een grote verbetering van het inkoopproces, om nog maar te zwijgen van de klanttevredenheid. Hoe minder rompslomp de klant ervaart, des te groter de kans dat hij telkens terugkomt.

Traceren & analyseren
Met een directe toegang tot meer dan 600.000 producten voorzien systemen als Conrad Smart Procure ook in rapportages en statistieken die anders simpelweg niet beschikbaar zouden zijn, zoals het traceren van orders en de mogelijkheid om alle inkoopacties tot op heden te bekijken en te analyseren. Een ander voordeel is dat deze systemen gemakkelijk kunnen worden geïntegreerd in de e-inkoopomgeving van de klant, zodat het bestellen en controleren naadloos aansluiten op de eigen bedrijfsprocessen. Gepersonaliseerde elektronische catalogi met gestructureerde producthiërarchieën en gedetailleerde productgegevens dragen eveneens bij aan de klantbeleving.

Elektrostatisch
Een ander aspect waar distributeurs van elektronische producten, zoals elektronicamodulen en gevoelige componenten, voor moeten zorgen is het minimaliseren van Electrostatic Discharge (ESD) en van de risico’s die deze elektrostatische ontladingen met zich meebrengen. Conrad heeft daartoe een geheel nieuwe elektrostatisch beveiligde zone ingericht die voldoet aan NEN-EN-IEC 61340-5-1. Hier wordt gewerkt met volgens deze ESD-norm gestandaardiseerde uitrusting, zoals anti-statische polsbandjes en handschoenen, ESD-veilig schoeisel en aardingsmatten.
Daarnaast heeft Conrad trainingsprogramma’s voor alle personeelsleden die betrokken zijn bij het hanteren en vervoeren van elektronisch materiaal. Veel halfgeleiders en elektronische bouwstenen zijn bijzonder gevoelig voor elektrostatische ontlading. Het is dan ook van groot belang om iedereen die in deze sector actief is op te leiden in ESD-beveiliging. Dat betreft niet alleen de medewerkers op de werkvloer maar iedereen die direct of indirect met gevoelige componenten in aanraking zou kunnen komen.
Laat een van de schakels in de toeleverketen – van fabrikant tot detailhandelaar – het na om een goed ESD-beleid te voeren dan kunnen OEM’s en leveranciers te maken krijgen met teleurgestelde klanten als gevolg van een tegenvallende kwaliteit en betrouwbaarheid van het eindproduct. Mogelijk leidt dat tot onherstelbare reputatieschade bij alle betrokken bedrijven. Vandaar dat in elke schakel van de keten beschermende voorraaddozen en verpakkingen moeten worden gebruikt voor het opslaan, hanteren en vervoeren van elektrostatisch gevoelige componenten en printkaarten.

Kwaliteitsbewaking
Deze maatregelen gelden in de hele toeleverketen voor elke onderneming die met elektronische onderdelen werkt. Als het bedrijf een professionele aanpak nastreeft en de hoogste kwaliteits- en betrouwbaarheidsniveaus wil bieden, zijn duidelijke waarschuwingsborden en -labels noodzakelijk. Ook kan een veilige zone met toegangscontrolesysteem worden ingericht. Omdat de markt zal blijven veranderen, heeft de onderneming het Conrad Quality Center in het leven geroepen. Dit CQC is gericht op het bewaken en aansturen van de kwaliteitsborging en op het continu verbeteren van de producten en de bedrijfsprocessen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven