Leverancier van transport- en logistieke oplossingen, XPO Logistics heeft plannen aangekondigd om 5.000 intelligente robots in te zetten op alle logistieke locaties in Noord-Amerika en Europa. De collaborative robots, die zijn ontworpen om samen te werken met mensen, gaan het bestaande personeelsbestand van XPO aanvullen en toekomstige groei ondersteunen.
De autonome robots maken deel uit van een modulair goods-to-person systeem, dat ook mobiele opslagrekken en fulfillment-stations omvat. Elke robot kan een rek verplaatsen met een gewicht van ongeveer 500 tot ruim 1.500 kilo en het naar een station brengen waar een werknemer tot 48 bestellingen gelijktijdig uitvoert. Het gehele proces wordt bestuurd door het eigen magazijnbeheersysteem van XPO. Deze snelle, flexibele oplossing zorgt voor verkorting van de levertijd van levering van bestellingen op dezelfde dag en de volgende dag en helpt werknemers bij het minimaliseren van looptijden en handmatige fouten.
Investering in technologie
De nieuwste robotica-oplossing van XPO maakt deel uit van de geplande 450 miljoen dollar investering in technologie van het bedrijf dit jaar. Andere recente innovaties zijn het XPO Direct shared-space distributienetwerk, spraakintegratie met Amazon Echo en Google Home om de last mile delivery van zware goederen bij te houden, en de XPO Connect digitale vrachtmarkt met multimodale infrastructuur.
“We hebben onze logistieke technologie ontwikkeld om de nieuwste intelligente automatisering te integreren en deze razendsnel aan te passen”, zegt Bradley Jacobs, chief executive officer van XPO Logistics. “Hierdoor kunnen we de uitvoeringstijd drastisch verbeteren en kosten besparen. De toevoeging van 5.000 gezamenlijke robots maakt onze logistieke operaties veiliger en productiever bij het picken, verpakken en sorteren. Dit zijn belangrijke voordelen voor onze klanten, met name in de retailsectoren voor e-commerce en Omnichannel, waar bestelsnelheid en -accuratesse essentiële manieren zijn om te concurreren.”