In 2023-2024 nam Wehkamp twee beslissingen die afweken van de standaard in de e-commerce sector en die van grote invloed zijn geweest op de resultaten van het bedrijf. In april 2023 introduceerde Wehkamp als eerste in de markt een nieuw retourenbeleid, waarbij 50 eurocent in rekening wordt gebracht voor elk geretourneerd artikel, om het gedrag van consumenten te veranderen. In oktober 2023 introduceerde Wehkamp een thuisbezorgtarief van eveneens 50 eurocent. Dit om bewustwording bij consumenten te creëren dat thuisbezorging hogere financiële- en milieukosten met zich meebrengt in vergelijking met bezorging bij een van de ruim 4.400 DHL-servicepunten in Nederland. Een deel van het tarief voor thuisbezorging wordt gedoneerd aan het goede doel Jantje Beton. Beide maatregelen zijn inmiddels uitgerold naar kleertjes.com en Union River. In februari van dit jaar vertelde Wehkamp al over de succesvolle strategie in onze podcast.
Juiste keus

“Het was een gedurfde beslissing om te beginnen met het berekenen van kosten voor retourzendingen en bezorging aan huis op een moment waarop de economie zwak was en onze concurrenten beide diensten gratis aanboden, maar het is de juiste keus gebleken. We hebben ons retourpercentage met 14 procent verlaagd, terwijl het aantal leveringen op DHL-servicepunten verdrievoudigd is. Dit komt onze financiële prestaties en ook onze ecologische voetafdruk ten goede. Ik zou alle spelers in de markt willen aanmoedigen om deze noodzakelijke sprong te maken, en zo onze industrie duurzamer te maken”, aldus Graham Harris, CEO van WRG.


