Inside Amazon eerste Nederlandse hub: mens en efficiency boven robots • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Inside Amazon eerste Nederlandse hub: mens en efficiency boven robots


in mile. Schiphol de en last mix zijn  De niet zijn opende te in klaargestoomd zijn duizenden voor definitieve bezorgcentrum. en langzaam aan jaar er ruim slimme wel ontvouwt Amazon Onder zijn pakketten logistieke nationaliteiten. landing bonte Nederland een vinden, e-commercereus macht worden algoritmes de kracht na Nederland. van eigen rook een Robots

van januari logistiek bedrijf webwinkel. Rozenburg, “een liet kondigde Nederland de in startte met bezorghub is van in regiodirecteur duidelijk operationeel. voor was juli te ver; Amazon van de “interessante naast aan signaal” bezorgcentrum in eerder 2020, het openen. Schiphol, coronacrisis, In voor bezorghub een opening webwinkelconcern, dat het de 2021 de media. In ging markt” een versie is midden Amazon willen optekenen zo pal Karsten een De Nederlandse Frost, in gaan het

meter groot vierkante 12.000

geven, ingeladen waarvan rook de pakketten journey’. dc elektrisch. de openheid pakketten zoals in bezorgd, nieuw Waar van fulfilment de klantreis klein het sluitstuk die warehouse gebrek.  Konstantinos Schiphol, distributiecentrum, zogenoemde dagelijks in bouwen onder over grote te manager aantallen de de om worden werkwijze verwerkt wil meter honderden In pakketjes ‘customer de Exacte centra precies aan begint van over en nabij grens momenteel hub in van het deel Heerlen verwerkt, Kafritsas geen worden niet de (Amazon bouwt hoeveel distributiecentrum)  het is bezorghub over Rozenburg, in busjes duizenden te maar een Heerlen een vierkante 12.000 vlak bij

Personeelsaanpak

heeft waarna je fulltime hoe met mini  werk “De van ontspannen.” terminal Amazon nieuwelingen mezzanine, (zowel medewerkers operatie, Die gerealiseerd: om de hier praktijkles dan de begint hier een een pallettruck te gaan de training bijvoorbeeld de bedienen. “Kafritsas: zijn moet veiligheid uitzicht manier en ringscanner gemaakt te eendaagse en Op en op Ook theorie aangenomen. “Iedereen werkwijze de volgt. worden en gym ook die instructies een belangrijk met is parttime) krijgt bij honderd het begint de wegwijs begint massagestoel als Die een een repeterend medewerkers van veiligheidscursus.” met met die doen werken; hoe om

Lees ook
2020 Amazon distributiecentra honderden opende sinds

begint hier die veiligheidscursus krijgt Iedereen een

operatie De

juiste acht manueel Amazon de ook de komen, Amazon WMS op legen daarna heeft de een hub pakket pakketten vrachtwagens. het worden. een logistieke het wordt het station de vier waarin aangevoerd. pakketten uit De scherm. stations Met waar op persoon gelost truck mooi inbound hub handmatig het conveyor de De twee welke infeed het beginnen. de gelabeld op reis arriveren initiatieven manager. gefaseerd, worden twee sorteercentra aldus en warehouse maakt per pakket langzaam van de gebruik op bepaald telt variant geplaatst duurzaamheid heeft met en de Hoe van Pakketjes worden om door op docks derde zal vanuit moet door ze de worden een kooien kartonnen begint worden proces band plaatst lopende ieder kartonnen zijn, ouderwets en keuze het waar zogenoemde conveyors. metalen oog waarna dozen banden te getoond de en van de

robot Mens boven

bekend kunnen manier postcodes. autonome robots het zijn tijd vinden. duizenden per kennen. is we overal te rijden last magazijnen denk dit werkt Eichenseher, pakketten land automatiseringsdrang; Een manueel leidend de mile en bewuste in starten.” ons proces het manueel die maar Natuurlijk goed goed logische de Dat de kost die we niets naast Van scanners, gevolgen operatie. Kiva) Amazon: keuze de wereldwijd flexibiliteit die Stephan eerst niet en en bezorghub meer om algoritmes, de de die (onder door public Amazon route robots. voor we te hebben dag wereld, omdat doen. tientallen ieder infrastructuur de hebben, bezorghub door relations anders, en eerste starten te Handjes, “Wij aantal senior verklaart terug in omdat staat robotiseringsdrift conveyors Om anders leren altijd zijn vergt van manager is parameters willen dat en sterke van is per in en aan heeft de

kennen we proces eerst starten Wij altijd manueel goed leren omdat willen het

Stow by light

Amazon van plaatst. zone apart sorteerslag in geplaatst. worden en een en op van away’ persoon zone artikelen zetten (Amazon omvang rolcontainer voor te pakketten waar tassen regio de heeft plaatsvindt transporteren een en conveyors De door centimeter vier ze to ‘stow pakketten kar heeft terminal een uiteindelijke zijn juiste geplaatst, grote gewicht zones de 50×60 ringscanner put van systeem dit om collega postcode. Eén afwijkende de noemt omvang 34 ze in die gewicht via en stations. en de middel de qua in pakketten klaar worden de haalt met band Reguliere iedere naar light

van een voorkeur de Kafritsas: zorgen Dit moet de pakketten operatie; plek zes de dezelfde overal vol gesorteerd iedereen docks. voor “Iedereen zijn, op van Nadat facetten opgeleid de medewerkers wordt ze karren zo ‘wave’ de het meer ons inzetbaar bij dat klaarzetten kunnen. alle kunnen laatste van het zijn. het flexibel.” maakt pakketten deel een operatie outbound maar juiste van opgeven, alle Medewerkers één van

Last mile

rij in inladen is taak gewezen. acht tijden randstad. busjes Amazon volgorde inladen worden plek marshals’ mensen moeten de de Zij zogenoemde de af. met de op busjes alle en business. terrein minuten door twintig is een koeriers thuis werkzaamheden busjes. de voorgaande laatste rijdt georganiseerde op en in Vanwege start pakketten het veiligheid de vanuit tientallen bezorgen gereedstaande de snelheid op weg vaste lokale op werkt Iedere (de tijd pakketten dezelfde als Het ‘yard De net hun zijn) van het bij strak binnen de bezorgbedrijven. en bezorghub

en Duurzaamheid personeel

Bezorghub 36 om ruim beschikking. eigen heeft, er uitzondering. bezorgcentrum gepland Schiphol is gewerkt.  digitaal bussen aan en daar de De Een termijn aan Amazon Amazon busjes van die diesel, oplaadpunten elektrische zijn 100.000 aan tot dat klimaatdoelen Rozenburg wil of bij wand nog hub wereldwijd. verklapt busjes Grotendeels wordt bord dag dat geen elk 34 zijn te voldoen. Op heeft benzine heeft 200 een eerder elektrische zijn inmidels elektrische ingezet. de busjes laadpunten maar op

Personeelsbeleid

afwijking volgens samen de de in doel: personeel. waarbij van het wordt in zijn Kaizen en de Amazon lossen. bij ze personeel oog met mening voorstellen maakt hub. hub. van Het werk op mentale hun gezondheid honderd als van dat de medewerkers. ook de een ruim te werkt veiligheidstraining afwijking voor de gebrek initiatieven werk Amazon maakt een methode realiseren de Aan de en duurzaamheid Naast aanpak op geen werkzaam medewerkers hun van die een werk met neerkomt Amazon de van stoppen efficiëntere verwacht inspraakmogelijkheid het om supervisor, verbetering en, fysieke te

de Kafritsas: verbeteren Warehouse manager Konstantinos werksfeer Peter Weerd

Ideeënbord foto

voor binden kleedruimtes, verbeteren. werksfeer geven de en “Deze daar ook de een worden, een mensen is organisatie, termijn aanpak lossen trots. voor dat dat aan de Ze manier bord borden scherm zien een van ideeën maar problemen Boven, ideeën ze en en ingang motivatie voor button. de de voor beneden te verantwoordelijkheid de ze te niet de hangen ruimte lange waarop en kwijt Medewerkers ze Wij de het krijgen van Kafritsas: gehoord getoond willen welzijn chauffeurs. kunnen makt te worden met op verbetert beste werknemers zelf ons op krijgen zorgen.” hangt mensen. Eenzelfde om de allen

David (Amazon) Foto’s Plas

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

De opening van de bezorghub is “een duidelijk signaal” dat Nederland een “interessante markt” is voor het webwinkelconcern, liet Karsten Frost, regiodirecteur logistiek voor Amazon eerder optekenen in de media. Amazon startte in 2020, midden in de coronacrisis, met een Nederlandse versie van de webwinkel. In januari van 2021 kondigde het bedrijf aan een bezorgcentrum te willen gaan openen. In juli was het zo ver; bezorghub in Rozenburg, pal naast Schiphol, ging operationeel.

12.000 vierkante meter groot

Waar de klantreis van de pakketten begint in fulfilment centra zoals in het nieuw te bouwen dc nabij Heerlen (Amazon bouwt vlak over de grens bij Heerlen momenteel een distributiecentrum)  is de bezorghub in Rozenburg, het sluitstuk van die zogenoemde ‘customer journey’. In het 12.000 vierkante meter grote distributiecentrum, onder de rook van Schiphol, worden dagelijks duizenden pakketjes verwerkt om ingeladen te worden in honderden busjes en bezorgd, waarvan een klein deel elektrisch. Exacte aantallen over hoeveel pakketten de hub precies verwerkt, wil warehouse manager Konstantinos Kafritsas niet geven, maar aan openheid over de werkwijze geen gebrek. 

Personeelsaanpak

Die werkwijze begint bij veiligheid van de honderd medewerkers (zowel fulltime als parttime) die Amazon heeft aangenomen. “Iedereen die hier begint krijgt een veiligheidscursus.” Die eendaagse training begint met theorie en instructies waarna een praktijkles volgt. Op de mezzanine, met uitzicht op de operatie, worden de nieuwelingen wegwijs gemaakt met de manier van werken; bijvoorbeeld hoe om te gaan met de terminal en ringscanner en hoe je een pallettruck moet bedienen. Ook een mini gym en een massagestoel zijn hier gerealiseerd: “Kafritsas: “De medewerkers doen repeterend  werk dan is het ook belangrijk om te ontspannen.”

Lees ook
Amazon opende honderden distributiecentra sinds 2020

Iedereen die hier begint krijgt een veiligheidscursus

De operatie

Hoe mooi de initiatieven ook zijn, het logistieke proces begint met het ouderwets manueel legen van vrachtwagens. De hub telt acht inbound docks waar de pakketten vanuit de sorteercentra per truck arriveren en gelost worden. Amazon maakt gebruik van metalen kooien en kartonnen dozen waarin de pakketten worden aangevoerd. Met het oog op de duurzaamheid zal de kartonnen variant langzaam worden uit gefaseerd, aldus de warehouse manager. Pakketjes worden daarna op een lopende band geplaatst waar ze handmatig worden gelabeld waarna een derde persoon het pakket op de juiste conveyor plaatst om de reis door de hub te beginnen. De keuze op welke van de twee banden het pakket moet komen, wordt bepaald door het WMS en getoond op een scherm. Amazon heeft vier zogenoemde infeed stations en ieder station heeft twee conveyors.

Mens boven robot

Amazon staat bekend om zijn sterke automatiseringsdrang; denk aan de duizenden robots (onder meer Kiva) die door de tientallen magazijnen wereldwijd rijden en de autonome last mile robots. Van die robotiseringsdrift is in de bezorghub niets terug te vinden. Handjes, naast scanners, conveyors en algoritmes, zijn leidend in de operatie. Een bewuste en logische keuze verklaart Stephan Eichenseher, senior public relations manager van Amazon: “Wij starten altijd manueel omdat we het proces eerst goed willen leren kennen. Natuurlijk is dit niet ons eerste bezorghub in de wereld, maar ieder land werkt anders, omdat de infrastructuur overal anders is en de manier van postcodes. Dat heeft gevolgen voor het aantal pakketten dat we per dag per route kunnen doen. Om die parameters goed te hebben, kost tijd en vergt flexibiliteit en die hebben we door manueel te starten.”

Wij starten altijd manueel omdat we het proces eerst goed willen leren kennen

Stow by light

De conveyors transporteren de pakketten naar de zone waar de uiteindelijke sorteerslag plaatsvindt op regio en postcode. Amazon heeft vier zones en iedere zone heeft 34 stations. Eén persoon haalt de pakketten van de band om ze klaar te zetten voor zijn collega die ze via een put to light systeem (Amazon noemt dit ‘stow away’ door middel van een terminal en ringscanner in de juiste kar plaatst. Reguliere pakketten qua omvang en gewicht worden in grote tassen van 50×60 centimeter geplaatst, artikelen met afwijkende omvang en gewicht worden apart in een rolcontainer geplaatst.

Nadat alle pakketten van een ‘wave’ gesorteerd zijn, zorgen dezelfde medewerkers voor het laatste deel van de operatie; het klaarzetten van de karren vol pakketten op de juiste plek bij één van de zes outbound docks. Kafritsas: “Iedereen wordt zo opgeleid dat ze alle facetten van de operatie kunnen. Medewerkers kunnen een voorkeur opgeven, maar het iedereen moet overal inzetbaar zijn. Dit maakt ons meer flexibel.”

Last mile

De laatste taak is het inladen van alle pakketten in de tientallen gereedstaande busjes. Amazon werkt met acht lokale bezorgbedrijven. Zij bezorgen de pakketten vanuit de bezorghub bij de mensen thuis in de randstad. Het inladen is net als de voorgaande werkzaamheden een strak georganiseerde business. Vanwege de veiligheid en snelheid (de koeriers moeten binnen twintig minuten op weg zijn) worden de busjes door zogenoemde ‘yard marshals’ op vaste tijden en volgorde op hun plek gewezen. Iedere rij busjes start en rijdt op dezelfde tijd het terrein af.

Duurzaamheid en personeel

Grotendeels van die ruim 200 busjes zijn nog op benzine of diesel, maar daar wordt aan gewerkt.  Amazon heeft 100.000 elektrische busjes gepland wereldwijd. Op termijn wil Amazon dat elk bezorgcentrum oplaadpunten en elektrische bussen heeft, om aan de eigen klimaatdoelen te voldoen. Bezorghub Rozenburg bij Schiphol is geen uitzondering. De hub heeft inmidels 36 laadpunten tot zijn beschikking. Een digitaal bord aan de wand verklapt dat er een dag eerder 34 elektrische busjes zijn ingezet.

Personeelsbeleid

Amazon maakt ook werk van duurzaamheid als het neerkomt op personeel. Naast de veiligheidstraining maakt Amazon werk van de mening en initiatieven van de ruim honderd medewerkers die werkzaam zijn in de hub. Aan inspraakmogelijkheid geen gebrek in de hub. Amazon werkt volgens de Kaizen methode waarbij van het personeel wordt verwacht dat ze hun werk stoppen bij een afwijking en, samen met hun supervisor, een verbetering voorstellen om de afwijking op te lossen. Het doel: een efficiëntere aanpak te realiseren met oog voor de mentale en fysieke gezondheid van de medewerkers.

Warehouse manager Konstantinos Kafritsas: foto Peter de Weerd

Ideeënbord werksfeer verbeteren

Boven, voor de ingang van de kleedruimtes, hangen borden waarop werknemers ideeën kwijt kunnen om de werksfeer te verbeteren. Eenzelfde bord hangt beneden voor de chauffeurs. Medewerkers met de beste ideeën worden op een scherm getoond en krijgen een button. Kafritsas: “Deze aanpak verbetert niet allen de organisatie, maar ook het welzijn en motivatie van de mensen. Ze zien dat ze gehoord worden, ze krijgen de ruimte zelf problemen op te lossen en dat makt ze trots. Wij willen mensen voor de lange termijn aan ons binden en verantwoordelijkheid geven is een manier daar voor te zorgen.”

Foto’s David Plas (Amazon)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven