Marktnieuws

Jan Hommes, directeur van brancheorganisatie BMWT, schrijft elke drie weken op Warehouse Totaal over wat hem bezighoudt. In deze blog: waarom het zo belangrijk is om zo snel mogelijk werk te maken van verduurzaming van het dc en logistieke processen.

Jan Hommes: “Als je straks ‘opeens’ moet, kan het weleens slecht uitkomen. Neem dus maar liever het heft in eigen handen.”

Vanaf 2023 zijn bedrijven verplicht werk te maken van CO2-reductie. Gelukkig zijn veel ondernemingen in de logistieke sector daar al actief mee bezig. Voor ondernemers en directies die denken dat het zo’n vaart niet zal lopen, heb ik een welgemeend advies: stel de maatregelen niet uit en pak deze uitdaging dit jaar al op.

Vroeg of laat krijg je er toch mee te maken, dat is zeker. Is het niet de overheid die straks aan de deur klopt, dan zijn het wel je klanten, die zelf bezig zijn met hun carbon footprint en eisen dat hun leveranciers en vervoerders hun milieubelasting ook verminderen.

Neem geen risico’s. Nu kun je je bedrijfsvoering nog aanpassen op het moment en de manier dat je zelf kiest. Als je straks ‘opeens’ moet, kan het weleens slecht uitkomen. Neem dus maar liever het heft in eigen handen.

Investeren? Dan toekomstbestendig!

Bij nieuwbouw van een warehouse of distributiecentrum ligt het voor de hand om meteen naar energievorm, -verbruik en -opwekking te kijken. Energieneutrale panden zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Verstandig om het meteen vanaf de tekentafel goed aan te pakken. Daar heb je jaren plezier van.

Voor bestaande bedrijven zijn er ook logische gelegenheden om werk te maken van verduurzaming. Bijvoorbeeld bij een uitbreiding van het pand of als vervanging of uitbreiding van de vloot aan de orde is. Zo’n investering moet toekomstbestendig zijn.

Lithium-ion

In magazijnen wordt in principe al standaard gewerkt met elektrische trucks (dieseltrucks zijn er verdwenen, mede doordat hun uitstoot in binnenruimtes met het oog op de arbeidsomstandigheden niet wenselijk is). Maar zelfs dan zijn er vaak nog stappen te maken. Vraag je leverancier wat er op de markt is en wat een switch oplevert. Niet alleen qua verbruik, maar ook qua kosten en productiviteit.

Kijk maar eens naar de accu’s van heftrucks. De overgang van loodzuur naar lithium-ion is in volle gang. Lithium-ion is weliswaar duurder in aanschaf, maar dit type gaat veel langer mee. Daar komt bij dat deze accu’s gebruiksvriendelijker zijn. Lithium-ion accu’s kunnen tussentijds, bijvoorbeeld tijdens een pauze, worden bijgeladen. Handig, want dan kun je het laadproces aanpassen op de shifts. De bedrijfsvoering is immers leidend.

Slim besparen

Kijk ook eens serieus naar waar de elektriciteit vandaan komt… Blijf je gebruikmaken van conventionele netstroom of wordt het tijd om zelf stroom te gaan opwekken? Als het dak zich leent voor zonnepanelen, valt de uitkomst van de rekensom vaak gunstig uit. Zeker als je in aanmerking komt voor overheidssubsidie (SDE++).

(Denken over) duurzaamheid moet een vanzelfsprekendheid worden. Of eigenlijk zou het dat al moeten zijn! Net zo gewoon als de aandacht voor arbeidsomstandigheden en veilig werken. Er is nog een overeenkomst tussen die twee: als je het slim aanpakt, is er geld mee te besparen én te verdienen. Als je het niet voor het milieu en het klimaat doet, doe het dan tenminste voor je portemonnee.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven