In korte tijd is ‘smart logistics’ een verzamelterm geworden voor allerlei concepten en toepassingen. In de kern is het slimmer en beter organiseren van goederenstromen… Plannen, besturen en uitvoeren.
Wat het dan ‘smart’ maakt, is dat het veelal gaat om het uitwisselen van logistieke en mobiliteitsdata. Dus automatisering gecombineerd met het koppelen van apparaten en machines die gegevens uitwisselen – denk aan ‘Internet of Things’ – en zodoende informatie leveren waardoor efficiënter gewerkt kan worden.
Voorziet het in een behoefte?
Brengt dat nu ook waar in de intralogistiek behoefte aan is? Ja, op meerdere vlakken. Zo kan het soelaas bieden om het tekort aan personeel deels op te vangen. Ook de ergonomie kan verbeteren: door slimmer te werken of meer machines en robots in te zetten kun je de belasting van medewerkers verminderen.
Data-analyse en uitwisseling kan in de retaillogistiek ongetwijfeld ook helpen om tegemoet te blijven komen aan de wens van de consument om wat hij vandaag besteld morgen al te in huis te hebben. Of zelfs vandaag al. Naast tijdwinst zijn er door betere voorraadplanning en just-in-time-levering in de gehele keten vast nog kosten te besparen.
Interactie tussen mens en machine
‘Smart logistics’ mag vanzelfsprekend niet ten koste gaan van de veiligheid. Sterker nog, pas écht slim wordt het indien het werk er juist veiliger door wordt. Het is vooral een kwestie van logisch nadenken. Dat begint bij de basis: vanuit de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie die je als bedrijf toch al standaard hanteert, kijken naar het proces en de uitvoering op de werkvloer en wat je kunt doen om dat veilig te laten gebeuren.

Met bijvoorbeeld extra aandacht voor de andere of toegenomen interactie tussen mens en machine. Waar in de klassieke zin de heftruckchauffeur met zijn heftruck door het magazijn rijdt en daar rekening moet houden met collega’s die bijvoorbeeld aan het orderpicken zijn, zie je nu dat zelfstandig opererende voertuigen zich verplaatsen, hun taken uitvoeren en zo afgesteld zijn dat ze automatisch stoppen als ze in de buurt van een mens komen. Dat lijkt misschien anders, maar er is in wezen weinig verschil. Die traditionele heftruck wordt bovendien ook meer en meer voorzien met allerlei technische hulpmiddelen om de berijder te ondersteunen zodat het werk veiliger gebeurt.
Creatieve oplossingen
Zodra bedrijven werk maken van ‘smart logistics’ denken ze bij de invoering automatisch ook na over de veiligheid, zo wijst de praktijk uit. Op die manier zorgt deze ontwikkeling voor een positieve trigger voor veilig werken.
Dat er uitdagingen mee verbonden zijn die om een oplossing vragen om gewoontes en activiteiten aan te passen of te vervangen, dat snapt iedereen. Maar dat mag geen obstakel zijn; daar zijn bedrijven en de leveranciers van dergelijke systemen en machines creatief genoeg voor. Dat is zelfs hun bestaansrecht.