Corona

Klanten kopen steeds meer online, niet alleen sinds COVID-19. De pandemie heeft dit gedrag echter versterkt. Met de groeiende e-commerce moeten koeriers-, expres- en pakketdiensten de producten betrouwbaar en nog sneller bij de consument bezorgen – en ze moeten met zeer verschillende goederen kunnen omgaan. De prestaties van uw sorteer- en distributiesystemen bepalen vaak hun concurrentievermogen. Thomas Wiesmann van BEUMER Group weet welke trends belangrijk zijn voor de gebruikers, hoe zij erop kunnen reageren en waar de reis naartoe gaat.

De manier waarop mensen kopen, is niet pas veranderd sinds COVID-19. Bijna niets heeft het winkelgedrag echter zo snel en ook blijvend beïnvloed als het coronavirus. Omdat veel winkels de afgelopen maanden moesten sluiten, kopen nog meer consumenten online. “Deze structurele verandering verloopt in een stroomversnelling door de pandemie,” zegt Thomas Wiesmann, Director Sales Logistic Systems bij BEUMER Group. Dit verhoogt de concurrentiedruk voor koeriers-, expres- en pakketdiensten enorm.

Om zich staande te kunnen houden, zal het toekomstige succes van postorderbedrijven en logistieke dienstverleners nog meer afhangen van de prestaties van hun distributiecentra en dus van hun sorteerders. Het is belangrijk voor bedrijven om met hun systemen kosten te besparen, milieubewuster te werk te gaan en vooral markttrends te volgen. Markttrends? “De technologie voor het verdelen van de verschillende goederen wordt complexer,” zegt Wiesmann. Niet alleen het aantal te verzenden goederen neemt toe, ook de formaten worden steeds verschillender. “Het spectrum is diverser geworden,” vat de expert van BEUMER zijn indrukken die hij heeft opgedaan in zijn jarenlange ervaring met klanten samen. De pakketgroottes nemen af, hoewel er nog steeds grote pakketten worden verzonden.

In de beginfase van de pandemie zagen bijvoorbeeld niet alleen online retailers die hygiëneproducten, mondmaskers, pasta en conserven verkopen een aanzienlijke omzetstijging. Levensmiddelen, drogisterijwaren en medicijnen kenden over het algemeen een sterke groei. Thomas Wiesmann is er zeker van dat deze producten in de toekomst een hoog niveau in de online retail zullen vasthouden. Naast flexibiliteit speelt natuurlijk ook doorvoer een steeds belangrijkere rol. Door de online handel willen steeds meer klanten artikelen die ze ’s ochtends hebben besteld nog op dezelfde dag bezorgd krijgen. “Sorteer- en distributiesystemen moeten distributeurs bij deze veeleisende taken ondersteunen en moeten flexibel en snel aan nieuwe omstandigheden kunnen worden aangepast.”

Exploitanten van logistieke en distributiecentra vragen steeds vaker om krachtige systemen, omdat de bestaande techniek vaak niet langer voldoet. Dazu kommt, dass die Zahl der erforderlichen Sortier- und Verteilanlagen kontinuierlich steigt: Die Dienstleister bauen zunehmend kleine, dezentrale Distributionszentren in der Nähe ihrer Kunden, um diese noch schneller beliefern zu können. Das wird immer wichtiger, damit diese ihnen weiterhin die Treue halten.

Hogere prestaties vereist

Er is toenemende automatisering nodig om aan de prestatie-eisen te voldoen. Op deze manier kunnen de sorteermachines ook ergonomischer worden bediend. Medewerkers worden ontlast, de bedrijven kunnen efficiënter werken en zo de doorvoer verhogen. U bent voorbereid op toekomstige capaciteitsprognoses. Daarnaast verbetert de automatisering de zichtbaarheid en traceerbaarheid van de te verzenden goederen.

“Om onze klanten optimaal te ondersteunen en hun concurrentievermogen te vergroten, bieden we bijvoorbeeld onze nieuw ontwikkelde BG Sorter Compact CB aan,” legt BEUMER expert Wiesmann uit. De installatie is geschikt voor verschillende artikelen; zowel voor kleine, lichte zendingen alsook voor pakketten met een gewicht tot twaalf kilogram. Dankzij het behoedzame sorteren kunnen zelfs goederen worden verwerkt die breekbaar of machine-onvriendelijk zijn verpakt, bijvoorbeeld met een gladde plastic folie.

“Koeriers-, expres- en pakketdiensten en distributiecentra moeten vaak in korte tijd kunnen reageren op nieuwe taken, zoals momenteel het geval is,” legt Wiesmann uit. In plaats van een nieuw systeem aan te schaffen, willen ze hun bestaande sorteermachine naar behoefte kunnen uitbreiden. Dit vereist sorteersystemen die snel en eenvoudig kunnen worden geïntegreerd.

Een andere ervaring die Thomas Wiesmann heeft opgedaan: in veel hallen is er niet genoeg ruimte voor nieuwe techniek beschikbaar. “Dit betekent dat er compacte sorteeroplossingen nodig zijn die flexibel kunnen worden aangepast aan de lokale omstandigheden, ook bij moeilijke ruimtelijke omstandigheden. “Onze BG Sorter Compact CB voldoet aan deze eisen. Bovendien is het ook mogelijk om invoerunits en eindpunten op kleine ruimte te integreren,” aldus Wiesmann. De sorteernauwkeurigheid is een ander aspect dat steeds belangrijker wordt om succesvol te werken. Bij de BEUMER systemen is dat bijna 100 procent: de artikelen worden actief afgevoerd en niet op basis van hun gewicht. Met deze hoge mate van precisie kunnen gebruikers betrouwbaar leveren en zo hun concurrentievermogen veiligstellen.

Betere processen dankzij gegevensanalyse

Digitalisering is essentieel om de prestaties van de systemen duurzaam te verhogen. Met behulp van gegevensanalyse kunnen er bijvoorbeeld grote hoeveelheden gegevens op de machines worden verzameld en doelgericht geëvalueerd om zo potentieel voor verbetering te ontdekken. “Met de verkregen informatie kunnen we de bedrijfsvoering continu verbeteren. Dat heeft een positief effect op de levenscycluskosten,” belooft Wiesmann. Gebruikers kunnen tevens zien hoe het systeembeheer kan worden geoptimaliseerd.

Met gegevensanalyse kan de beschikbaarheid en het vermogen van de sorteermachine worden verhoogd, “machine learning”. De doorslaggevende factor hierbij is continue toegang tot real-time gegevens vanuit elk gebied van de installatie. Met behulp van een digital twin kunnen materiaalstromen of de route van de installatie in detail worden gevolgd. Dit wordt ondersteund door de visualisatie van de resultaten. De gebruiker kan bijvoorbeeld kleurcodes gebruiken om knelpunten zichtbaar te maken of met behulp van tijdfilters verzamelde gegevens in de analyse opnemen.

Onderhoud alleen als dat nodig is

Gegevensanalyse maakt het mogelijk om de werkelijke bedrijfsuren en belastingen te detecteren. Gebruikers bewaken hiermee hun systemen betrouwbaar en herkennen tijdig wanneer er een fout optreedt. Hierdoor kunnen zij het systeem op het optimale moment onderhouden. “Onderhoudscycli kunnen worden aangepast op basis van de werkelijke belasting,” zegt Wiesmann. Hoe intensiever een bedrijf de bedrijfsstatus van de installatie kent, hoe beter het van deze mogelijkheid gebruik kan maken. De machine leert immers op basis van deze gegevens; en in pl

ats van alleen te detecteren dat er iets niet klopt, zal de machine ook de oorzaken herkennen met behulp van de verkregen informatie. Dit betekent dat de sorteermachine in de toekomst zelfstandig een perfect passend onderhoudsschema kan genereren. Het servicepersoneel vervangt alleen een component wanneer dat echt nodig is, en niet na een gespecificeerde cyclus.

Analyse op basis van gegevens wordt daarom steeds meer gevraagd door gebruikers. Sensoren maken immers nu al deel uit van elk systeem en zijn in staat om enorme hoeveelheden gegevens te genereren en te verwerken. Op basis van deze informatieverzameling kunnen op lange termijn aanvullende diensten worden toegevoegd. Wiesmann denkt aan videocodering voor machine learning. Met cloud-gebaseerde optische tekenherkenning is het ook mogelijk om gescande afbeeldingen met tekst om te zetten in door machines leesbare tekst.

Gegevensanalyse is momenteel voornamelijk gebaseerd op bestaande bedrijfsgegevens. In de toekomst zullen er echter nog meer sensoren en andere systemen ingezet worden die veel meer gegevens kunnen verzamelen. In de toekomst zal de sorteermachine in staat zijn om processen continu slimmer te maken en de automatiseringsgraad te verhogen, een duidelijk concurrentievoordeel voor elke gebruiker. “Met onze oplossingen zetten we trends en ondersteunen we onze klanten bij toekomstige groei,” zegt Wiesmann. “We stellen u in staat om snel en veilig te reageren op veranderingen in de markt – en dat niet alleen in tijden van corona.”

Tekst: BEUMER Group

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven