Ga naar hoofdinhoud

Vakantiekrachten in het dc? Neem inwerkperiode serieus


Jan Hommes, directeur van brancheorganisatie BMWT, schrijft elke drie weken op Warehouse Totaal over wat hem bezighoudt. In deze blog: waarom een goede inwerkperiode cruciaal is voor de veiligheid van jongeren en uitzend- en vakantiekrachten in het magazijn.

Jan Hommes: “Als werkgever moet je zorgen dat flexkrachten veilig kunnen werken.”

Het gaat nog steeds te vaak mis: in 2019 hebben 255 ernstige ongevallen plaatsgevonden in magazijnen. Daarbij waren 17 dodelijke slachtoffers te betreuren. Dat staat in de jongste Monitor arbeidsongevallen en klachten arbeidsomstandigheden van de Inspectie SZW.

Wat opvalt, is dat jongeren tot en met 24 jaar relatief vaak slachtoffer zijn van een arbeidsongeval – net als ouderen tussen de 55 en 64 jaar trouwens. Als het serieus misgaat in het magazijn, gebeurt dat bovengemiddeld vaak met een heftruck, een pallettruck of een ander transportvoertuig.

Flexibele schil

Wat de cijfers ook duidelijk maken, is dat mensen uit de flexibele schil het kwetsbaarst zijn: uitzendkrachten en vakantiekrachten. Heel begrijpelijk: zij zijn minder vertrouwd met de situatie in en de gevaren van het magazijn.

Elk jaar weer vragen we daar als BMWT extra aandacht voor bij werkgevers. Juist rond deze tijd: aan het begin van de zomer, als de vaste medewerkers vanwege de vakantie vervangen worden. Heel belangrijk is de veiligheidsinstructie. Vooral omdat het werk en de werkomgeving nieuw zijn voor hen, mag je geen loopje nemen met de inwerkperiode.

Extra bescherming voor jongeren

Houd ook rekening met de extra bescherming die jongeren verdienen – en niet alleen wettelijk. Onder de 18 jaar gelden er sowieso voorschriften over de tijden die ze mogen werken. Plus dat er bovenop de al genoemde instructie altijd toezicht moet zijn. Van een ervaren volwassene, die continu in de buurt en alert is om ervoor te zorgen dat het goed gaat.

Dan heb ik het alleen maar om de wettelijke regels. Waar het in de basis om draait, is dat je als werkgever – zeker met bovenstaande pijnlijk harde cijfers in gedachten – ervoor zorgt dat die flexkrachten veilig kunnen werken.

En dan is het dus ook noodzakelijk om de vaste medewerkers en de bestuurders van intern transportmaterieel te waarschuwen: let nog beter op dan je normaal doet. Wees alert op onverwachte moves van je tijdelijke collega’s. Die zitten doorgaans niet hoog en droog op een heftruck, maar lopen als orderpicker of inpakker relatief onbeschermd rond.

Bijzondere zomer

We maken ons op voor een bijzondere zomer, zo lijkt op voorhand zeker. Door corona zullen velen nog niet weten óf ze wel op vakantie kunnen. Vrij nemen zullen de meesten toch wel en dus is vervanging nodig. In de meeste sectoren is het druk ondanks corona, of zelfs superdruk door corona.

Bedrijven in de retail en e-commerce draaien al maanden op volle toeren. Dat zal deze zomer niet echt minder worden. Laten we er op veiligheidsgebied ook een bijzondere zomer van maken… Eén zonder dodelijke ongevallen. Als we er met z’n allen aan denken en werken, moet dat toch kunnen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.