Ga naar hoofdinhoud

Toekomstbestendige automatisering voor 3PL’ers


Het orderprofiel van 3PL-bedrijven is veranderd. De groei in e-commerce brengt orders met zich mee die vaak uit slechts één of enkele artikelen bestaan. Het aantal orders groeit, maar het aantal orderlijnen per order daalt. Het wordt tijd voor een andere aanpak. Tijd voor een toekomstbestendige oplossing voor 3PL-bedrijven.

De zoektocht naar flexibiliteit

3PL-bedrijven zoeken flexibiliteit: een buffer in de processen en voorraad. Vaak lijkt manuele orderpicking met legbordstellingen een flexibele oplossing. Als er meer capaciteit nodig is wordt het aantal legbordstellingen en werknemers vergroot.

Dit past niet meer in de huidige tijd. Personeel en vierkante meters zijn schaars geworden. Uitbreiding is niet altijd meer mogelijk. 3PL-bedrijven zijn steeds vaker genoodzaakt de capaciteit te vergroten binnen de huidige muren en zonder het aantal werknemers aanzienlijk te vergroten.

De multi-klantoplossing

Steeds meer 3PL-bedrijven kiezen ervoor geautomatiseerde opslag- en orderpickingsystemen (ASRS) te installeren om verschillende klanten op te slaan in één systeem.

Deze systemen bieden de flexibiliteit om uit te breiden wanneer er in de toekomst meer klanten of SKU’s opgeslagen moeten worden. Zo wordt de investering in automatisering verspreidt over meerdere klanten.

Kenmerkend is dat zo’n multi-klantoplossing vaak eerst wordt aangeschaft en daarna worden pas klanten gezocht die bij deze oplossing passen. Dit geeft bedrijven een voorsprong op de concurrentie.

Door de opslag- en orderpickingprocessen te automatiseren ervaren 3PL-bedrijven vijf voordelen:

  1. Hogere klanttevredenheid
  2. Tot 99.9% picking nauwkeurigheid
  3. Tot 85% ruimtebesparing
  4. Een schaalbare oplossing
  5. Minder afhankelijk van FTE’s

Waar moet je op letten?

Niet elke klant of systeem is geschikt als multi-klantoplossing. Controleer dus vooraf het klantprofiel en de oplossing. Drie tips:

  1. Zoek klanten met een vergelijkbare productmix
    Als klanten producten hebben die qua afmeting en gewicht op elkaar lijken, vallen ze makkelijker te combineren in één systeem.
  2. Zoek klanten met tegenovergestelde seizoensgebondenheid
    Idealiter zoek je klanten met een tegenovergestelde seizoensgebondenheid om de capaciteit van automatisering het gehele jaar te benutten.
  3. Zorg voor een schaalbaar systeem
    Veel systemen zijn gemaakt op één producttype of categorie. Zorg dus dat je vooraf duidelijk overlegt met de leverancier hoe flexibel het systeem is.

Systemen die kunnen functioneren als een multi-klantoplossing:

  1. Vertical Buffer Module
    Dit automatische bakopslagsysteem maakt gebruik van bakken met standaard afmetingen. Zolang de producten van klanten passen binnen deze afmetingen en het maximale gewicht, is deze oplossing enorm flexibel in te richten.
  2. Vertical Lift Module
    Deze goods-to-man oplossing gebruikt lades om producten op te slaan. Elke lade heeft een dynamische plek in de opslagkast. Ze kunnen ingericht worden per klant of op basis van de productafmetingen. Uiterst geschikt voor producten met verschillende afmetingen en gewichten.

Een toekomstbestendige oplossing

Multi-klantoplossingen combineren meerdere klanten in één systeem. Dit verspreidt de investering over meerdere klanten, personeel heeft minder training nodig omdat ze hetzelfde systeem gebruiken en de innovatieve uitstraling van het systeem draagt bij aan het onderscheidende vermogen van de oplossing. Dit maakt het een toekomstbestendige oplossing die meegroeit met je klanten.

Ontdek meer over de multi-klantoplossingen van Kardex.

(Sponsored blog)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven