Ga naar hoofdinhoud

Overpeinzingen in de Schotse hooglanden


De zomervakantie zit er – voor mij in elk geval – weer op. We waren met de auto naar het prachtige Schotland. Links rijden dus. Eigenlijk heb je dat best snel onder de knie. Op zich is het ook helemaal niet zo moeilijk en wat helpt is dat je automatisch extra alert bent. Als je de boot afkomt, heb je eerst vijf rotondes voordat je echt serieus op weg bent. Dan ben je al een beetje gewend.

Het interessante is dat er weinig aan de hand is zolang je maar mee oprijdt met het verkeer. Dan blijf je bijna vanzelf aan die linkerkant. Dat ging helemaal goed. Toch zijn er ook spannende momenten: op het moment dat je een lege parkeerplaats afrijdt. Of zoals mij een keer gebeurde toen ik verkeerd gereden was… Ik moest keren. Dat ging goed, maar na het draaien koos ik toch weer de rechterkant van de weg.

Het liep gelukkig goed af, maar de gebeurtenis zette me wel aan het denken over veiligheid. Veiligheid in de logistieke sector draait om vier pijlers: je machine, (de vaardigheid van) de persoon die die machine bedient, de bedrijfscultuur en hoe de omgeving is ingericht. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat je foute en risicovolle dingen doet.

Terugvallen in oude routine

Op de wegen in Schotland zie je heel veel pijlen op de weg gekalkt die aangeven in welke richting je moet rijden. Ze besteden daar veel aandacht aan en dat soort zaken helpt je om aan de goede kant te blijven. Op die stille bergweggetjes hebben ze die strepen niet, maar er staan ook heel veel borden die waarschuwen: ‘Rij links’. Dat werkt goed, heb ik nu dus zelf ervaren.

Tenzij je in een situatie komt waarin iets geks, iets afwijkends gebeurt. Dan valt een mens snel terug in een oude routine. Dat geldt voor een automobilist op een verlaten Schotse weg, het gaat ook op voor een heftruckchauffeur in een druk magazijn.

Vakidioot

Tijdens m’n vakantie zag ik op LinkedIn een bericht voorbijkomen dat er ergens in Nederland een heftruck tegen een stelling aangereden was, die daardoor instortte. Zoiets gebeurt gelukkig niet vaak in Nederland en voor zover ik uit het bericht begreep, waren er geen ernstige persoonlijke gevolgen.

Zoevend door de Schotse hooglanden vroeg ik me af hoe dat incident gebeurd zou kunnen zijn. Werkte degene die op de heftruck reed, daar al heel lang of was het een vakantiekracht? Was de heftruck technisch in orde? Hoe was de instructie van de medewerker, hoe waren zijn of haar vaardigheden? Zijn ze in het bedrijf alert op veiligheid, maken ze er serieus werk van? Alle vier de pijlers van veilig werken in de logistiek vragen bij de analyse om aandacht.

Noem me gerust een vakidioot; dat soort overwegingen maakt zo’n bericht nu eenmaal bij me los. Ook in de vakantie. En daar geniet ik geen moment minder door.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.