Orderfulfilment voor accijnsgoederen: hoe COVID-19 de markt verandert • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Orderfulfilment voor accijnsgoederen: hoe COVID-19 de markt verandert


De horeca ligt stil en de impact van de pandemie zorgt voor een verschuiving van de logistieke dienstverlening in de markt. Waar onze warehousing en distributiedienstverlening voor accijnsgoederen meestal een B2B-afnemersmarkt bedient, verschuift de afnemersmarkt van deze type goederen naar B2C. Wat is de impact hiervan op de dienstverlening en waar liggen de eisen? Jasper van Luik, directeur Newcorp Group vertelt meer over deze trend.

Er is een grote verschuiving op het gebied van accijnsgoederen. De meeste accijnsgoederen hebben een eindbestemming in restaurants, hotels en evenementen. Het is duidelijk dat al deze bestemmingen kampen met zowel volledige sluiting en daarom een sterke vermindering van de capaciteit. De gevolgen hiervan op de leveranciers van bedrijven uit de sector zijn enorm, aldus Van Luik.

Het is een domino-effect voor alle betrokkenen. In eerste instantie was er sprake van teruglopende vraag. Een periode die veel bedrijven als zeer tijdelijk zagen. Nu de pandemie nog zeker niet ten einde is, zie je dat veel van onze klanten wel moesten inspelen op de huidige situatie en wat hierin nog wel tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. Wijnen die eerst in een restaurant terechtkwamen, komen nu direct aan huis. 

Aangezien wij al order fulfilment voor meerdere kanalen verzorgde, konden wij snel schakelen met onze klanten. New-fulfilment, onderdeel van de Newcorp Group, focust zich op order fulfilment voor onder andere accijnsgoederen. Als een van de weinige specialisten op dit gebied voor deze productcategorie merken wij een groot verschil. Waar normaal gesproken alcohol op palletniveau wordt gedistribueerd, gebeurt dit nu op pakketniveau. Leveranciers passen hun businessmodel aan en openen een webshop.

Met de webshop leveren zij ook direct pakketten aan eindgebruikers. Beide logistieke stromen zijn voor Newcorp zeker niet onbekend, maar vereisen wel een volledig andere aanpak. Onze fulfilment afdeling groeit ongekend hard. Wij garanderen dat bestellingen die voor 22:00 uur ’s avonds bij ons binnenkomen nog dezelfde dag worden verstuurd. Dat vereist flexibiliteit en focus van onze organisatie.

De schaalbaarheid in het fulfilment centrum is groot en heeft ervoor gezorgd dat Newcorp met zijn klanten kon meegroeien in de nieuwe dienstverlening. Van Luik verwacht dat de pieken ook na opening van de diverse branches zullen aanhouden: “Ook voor COVID-19 was dit al een opkomende markt. Ik verwacht dat dit ook iets is wat bij de tijd past, maar nu in de hoogste versnelling terecht is gekomen.”

Tekst: Newcorp Group

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven