Corona

Jan Hommes, directeur van brancheorganisatie BMWT, schrijft elke drie weken op Warehouse Totaal over wat hem bezighoudt. In deze blog: over verkeersplannen in tijden van coronacrisis.

Jan Hommes: “Niets doen is geen optie.”

Als het goed is, heeft iedereen inmiddels coronamaatregelen getroffen om het werken veilig en gezond te houden. Ik ben benieuwd hoe ver men daarin gaat. Of echt aan alle aspecten is gedacht. Heeft u bijvoorbeeld ook naar het verkeersplan in uw magazijn of DC gekeken? Waren er grote aanpassingen nodig en is uw verkeersplan inmiddels coronaproof?

Anderhalvemeterregel

Ik herinner me nog dat de verffabriek van AkzoNobel in Groot-Ammers vijf jaar geleden de Prijs Veiligste Magazijn won. Dat was een klein magazijn, maar hun verkeersplan was heel goed doordacht. Zo hanteerden ze de regel dat een heftruckbestuurder en een voetganger bij een ontmoeting standaard oogcontact moesten maken. Op basis daarvan bepaalden ze dan samen wie voorrang kreeg. Daarbij gold ook een halo-regel: als de bestuurder binnen een cirkel van tweeënhalve meter rond zijn heftruck een voetganger zag, moest hij stoppen.

Daar moest ik aan denken toen het kabinet de anderhalvemeterregel invoerde. Wat betekent dat op de werkvloer? Je moet ervoor zorgen dat niet alleen heftrucks op veilige afstand blijven, maar ook dat medewerkers een persoonlijke ruimte met een diameter van anderhalve meter hebben. Als hulpmiddel kun je hen met slimme armbanden uitrusten die automatisch waarschuwen als twee collega’s te dicht bij elkaar staan of zitten.

Eenrichtingsverkeer

In alle branches wordt erover nagedacht. Neem de detailhandel, die voorstelde om in winkelcentra en binnensteden éénrichtingsverkeer in te voeren. Dan kunnen mensen afstand houden en stroomt het ook beter door (al zou het beter zijn als het nog niet zo druk wordt dat dat nodig is; we willen het virus toch onder controle krijgen c.q. houden).

Als ik boodschappen doe, verlang ik ook naar een verkeersplan en éénrichtingsverkeer in m’n supermarkt zodat we met z’n allen soepeler door de gangpaden kunnen bewegen. Het verbaast me dat zoiets nog niet is ingevoerd. Maar bekend is dat bij de inrichting en routing van supermarkten gebruik wordt gemaakt van psychologische wetenschappelijke kennis, om klanten op het juiste moment en de juiste plaats te verleiden tot (extra) aankopen. Misschien past éénrichtingsverkeer daar niet in of vreest men te veel opstoppingen.

Kwestie van logica

In magazijnen is ook nagedacht en berekend welke loop- en rijroutes het efficiëntst en veiligst zijn. Vandaar ook de verkeersplannen. Dan is het zaak dat het personeel daarvan op de hoogte is en zicht eraan houdt. De communicatie gaat verder dan duidelijke instructies. Denk aan visuele middelen. Met borden, afzettingen, stickers en belijning kan de routing tot uitdrukking komen, plus welke activiteiten waar zijn toegestaan. En welke niet!

Het ligt voor de hand dat bedrijven die hun verkeersplan en veiligheid toch al op orde hadden, niet zo heel veel moeite hebben om de operationele gang van zaken aan de coronavoorschriften aan te passen. Het ligt in dezelfde lijn van denken: waar zit het risico bij ons en hoe beperken we dat. De uitwerking is dan veelal een kwestie van logica.

Geen houtje-touwtje-oplossing

Degenen die minder ver waren, moeten zich waarschijnlijk meer inspannen. Niets doen is geen optie. En ik vrees dat we er rekening mee moeten houden dat we moeten leven met de anderhalve meter en de andere coronamaatregelen tot er een vaccin is. Dat duurt nog wel even; dus denk niet dat je er nu vanaf komt met houtje-touwtje-oplossingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven