Ga naar hoofdinhoud

Is dit het einde van het magazijn?


De maakindustrie levert sinds jaar en dag een grote voorraad aan producten. Eindproducten, machineonderdelen, reserveonderdelen en gereedschappen worden in veelvoud geproduceerd. Massaproductie zorgt voor kostenreductie in het productieproces en wat niet direct nodig is, wordt opgeslagen in het magazijn.

Paul Heiden: “Wanneer een onderdeel vervangen moet worden, kan dit dankzij 3D-printers op de werkvloer geprint worden.”

De logistiek van deze producten brengen vervolgens hoge kosten en uitdagingen met zich mee. Om kosten en tijd te besparen, bewegen we steeds meer naar een industrie waarbij producten on-demand en gepersonaliseerd gemaakt worden. 3D-printen speelt hier een belangrijke rol in. Zorgt dit wellicht voor het einde van het magazijn?

3D-printers zijn uitermate geschikt voor het fabriceren van objecten in kleine oplagen, gepersonaliseerde producten en reserveonderdelen. Wanneer een onderdeel vervangen moet worden, kan dit dankzij 3D-printers op de werkvloer geprint worden.

Bestel je dit bij een magazijn, dan kan het weken duren voordat het juiste onderdeel geleverd wordt. Lokaal geprinte onderdelen of gereedschappen verminderen de downtime zo aanzienlijk.

Smart warehousing in de logistiek: bekijk hier onze Logistica-video.

Een digitale opslagplaats

Steeds meer bedrijven leggen daarom een digitale opslagplaats van hun producten aan. Er worden bestanden van de producten opgeslagen en die kunnen wanneer nodig naar een 3D-printer gestuurd worden om ter plekke geproduceerd te worden. Maar hoe begin dit nieuwe magazijn?

Ik raad je aan om te starten met reserveonderdelen en onderdelen die niet meer op voorraad zijn. Naast ontwerpsoftware, is er software voorhanden die kan helpen om te beoordelen of bestaande objecten geprint kunnen worden. Fused Filament Fabrication (FFF) is vervolgens een betrouwbare en eenvoudige 3D-printmethode waar met steeds meer verschillende materialen geprint kan worden.

Een andere stap in het terugbrengen van het traditionele magazijn is om pas op aanvraag gepersonaliseerde producten te ontwerpen en te printen.

Eén magazijn wereldwijd

We zien dat de maakindustrie steeds meer werk maken van deze digitale magazijnen, waar zij zelf of hun klanten een onderdeel aan kunnen toevoegen en kunnen printen. Een goed voorbeeld komt van IKEA Israel. Zij ontwerpen op aanvraag aanpassingen voor hun producten voor hulpbehoevenden en slaan dit maatwerk digitaal op, zodat de klant deze in een vestiging dichtbij kan printen. Een mooi initiatief dat laat zien hoe digitale magazijnen een wereldwijd bedrijf kunnen ondersteunen.

In een tijd van on-demand en toenemende personalisatie, is een verschuiving van fysieke naar digitale magazijnen onmiskenbaar. Het is voor bedrijven een interessante ontwikkeling om in mee te gaan. Productie op locatie draagt bij aan een vermindering van overschot en onnodig transport en verminderde downtime van machines door een snellere levertijd.

Efficiëntie en kosten- en tijdbesparing gaan daarmee hand in hand. Deze ontwikkeling betekent niet het einde van het magazijn, maar het is wel goed om de huidige manier van produceren te heroverwegen en te besluiten welke onderdelen beter op locatie geproduceerd kunnen worden.

Paul Heiden, Senior Vice President Product Management bij Ultimaker

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.