Marktnieuws

Jan Hommes, directeur van brancheorganisatie BMWT, schrijft elke drie weken op Warehouse Totaal over wat hem bezighoudt. In deze blog: het gaat gelukkig de goede kant op met de veiligheid in de logistiek, maar de aandacht ervoor mag in 2020 niet verslappen!


In 2019 hebben we ondervonden dat het in de logistieke sector nog economisch booming was. Iedereen had en heeft het druk en de distributiecentra schieten als paddenstoelen uit de grond. Niet iedereen is daar blij mee. Inmiddels zijn er vanuit de overheid zelfs voorstellen om de ‘verdozing’ van het landschap tegen te gaan. 

Jan Hommes: “Veiligheid staat als constante factor op de kaart.”

De marktontwikkelingen houd je niet tegen. Ik ben geen profeet als ik stel dat we ervan uit kunnen gaan dat consumenten alleen maar meer online zullen bestellen. Dat is inmiddels zó gewoon geworden. Daar moeten webwinkels en logistiek dienstverleners wel op inspelen.

Koffiedik kijken

Tegelijkertijd lijkt het wel zeker dat de economie een tandje terugschakelt. Wat dat precies voor de sector gaat betekenen, is koffiedik kijken. Maar dat het ook in de logistiek een beetje minder zal worden, kan voor niemand als een verrassing komen.

Desondanks zal de schaarste aan personeel nog wel aanhouden. Dat tekort hebben we niet zomaar aangevuld. Dus blijft de driver voor vergaande automatisering aanwezig. Logisch en wel bijna een noodzaak als je geen (goede) mensen kunt vinden.

Optimistisch over aandacht voor veiligheid

Bij BMWT vragen we ons automatisch af: wat betekenen deze ontwikkelingen voor veilig werken in het magazijn? Bekend is de redenering dat bedrijven het te druk hebben om zich om veiligheid te bekommeren als het economisch heel goed gaat en dat ze er geen geld voor hebben als het economisch slecht gaat.

Ik zie dat anders. Ik ben er eigenlijk best optimistischer over, vooral als ik kijk wat het gros van de bedrijven in de praktijk doet. Er is al veel bereikt: veiligheid staat inmiddels als constante factor op de kaart in de logistieke sector. Maar de aandacht mag niet verslappen. Sterker nog: wat mij betreft doen we er met z’n allen een schepje bovenop in 2020.

Het draait uiteindelijk om één cijfer

Bijvoorbeeld om de risico’s van het omgaan met heftrucks verder terug te dringen. Niet omdat dit in het magazijn onmisbare hulpmiddel zelf zo gevaarlijk zou zijn; het gaat vooral om hoe de heftruck bediend wordt, hoe mensen ermee omgaan. Je kunt hem uitrusten met allerlei sensoren en andere veiligheidsvoorzieningen… Als iemand de signalen negeert of overruled, heb je toch een gevaarlijke situatie te pakken.

Afgemeten aan het animo voor onze keuringen, trainingen en de BMWT Magazijn Veiligheid Scan constateer ik dat men actief bezig is met het thema veilig werken. Veel bedrijven zijn er constant mee bezig. Ook al verdienen ze de investeringen niet direct en meetbaar terug. Maar wel op de lange termijn: dubbel en dwars. Dat is dan mooi meegenomen, want op de eerste plaats mogen bij veilig werken de cijfers niet bovenaan staan. Of het moet de nul van zero accidents zijn.

Ik wens u een gezond en veilig 2020!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven