Werkvloer

Jan Hommes, directeur van brancheorganisatie BMWT, schrijft elke drie weken op Warehouse Totaal over wat hem bezighoudt. In deze blog: over waarom een heftruckcertificaat en begeleiding zo belangrijk zijn in de logistiek.

Jan Hommes: “Het is goed om te blijven beseffen dat het papiertje maar een deel van het verhaal is.”

Anders dan veel mensen denken, is een heftruckcertificaat niet verplicht. Maar het is wel onmisbaar. Hoe zit dat nou?

Anders dan bij een rijbewijs voor personen- of vrachtauto’s is een heftruckcertificaat niet wettelijk geregeld. Gelukkig stellen bijna alle bedrijven in de interne logistiek zo’n certificaat wel verplicht voor medewerkers die zo’n machine besturen. Want de training die ervoor nodig is, vergroot de veiligheid op de werkvloer en het certificaat is een nuttig identificatiemiddel om te weten of iemand de vereiste vaardigheden bezit. Vooral handig als je mensen inzet uit de flexibele schil.

Voldoende instructie’

Is er dan helemaal niets in de Arbowet geregeld? Jawel, de wet zegt dat personeel dat een ‘gevaarlijke machine’ bedient voldoende instructie moet hebben gekregen om er veilig mee te werken. Een professioneel verzorgde heftrucktraining is daarvoor een uitstekend middel. Deelnemers die aan het eind van de training hebben aangetoond dat ze de theorie en praktijk beheersen, krijgen als bewijs daarvan een certificaat.

Als je die bestuurder helemaal goed wilt voorbereiden op zijn of haar taak, doe je de training in de omgeving waar hij of zij gaat werken. De dynamiek van een echt magazijn is toch even anders dan een open ruimte met pionnetjes.

Niet het volledige verhaal

Met het heftruckcertificaat op zich ben je er nog niet. Het is belangrijk om als warehousemanager te monitoren hoe de medewerker zich in de praktijk gedraagt op de truck, en om iedereen periodiek te wijzen op de veiligheidsinstructies. Helemaal bij veranderingen, zoals de aanschaf van nieuwe machines of het aanpassen van de routing in het magazijn. En bij flexwerkers die voor het eerst aan de slag gaan.

Het is goed om te blijven beseffen dat het papiertje maar een deel van het verhaal is. Pas in de praktijk blijkt of iemand verantwoord en veilig omgaat met een heftruck. Een tip is om de training te laten doen op het type waarmee die medewerker aan het werk gaat. De verschillen zijn namelijk groter dan bij auto’s; al is het maar doordat bij de ene truck de hendels ergens anders zitten of anders functioneren dan bij een andere.

Dat geldt natuurlijk helemaal als het echt verschillende types zijn. Bij BMWT-Train geven wij bijvoorbeeld een certificaat specifiek voor het soort machine waarmee getraind is. Iemand met een heftruckcertificaat zou niet zomaar op een reachtruck moeten stappen. Dat is immers wezenlijk anders.

Doorgroeien

Steeds meer bedrijven voeren daarom een competentieprogramma in. Met aandacht voor de trainingen, vaardigheden en bijpassende functies van de medewerkers. Zodat ze kunnen doorgroeien. Iemand die voor het eerst in het magazijn komt werken, begint bijvoorbeeld met een training om veilig te werken met een elektropallettruck, leert daarna met een heftruck werken en vervolgens eventueel met een reachtruck.

Zo maak je het magazijn veiliger én zorg je voor een ontwikkelmodel dat motiverend werkt voor het personeel. Opeens vinden ze die opfriscursus voor de 5-jaarlijkse verlenging van hun heftruckcertificaat helemaal niet vervelend.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven