Het jaar zit er bijna op. Het is een open deur maar je kunt er in deze dagen niet omheen: terugkijkend zullen we ons 2020 herinneren als het jaar van corona en wat de pandemie met zich heeft meegebracht. Inclusief de (interne) logistiek. Ik blijf zeer onder de indruk van de snelheid en creativiteit waarmee we in dit land onze reguliere processen hebben aangepast naar een anderhalvemetersamenleving.
De spannende vraag is of 2021 dan het jaar wordt waarin we corona onder controle krijgen of dat we nog lang hinder blijven ondervinden. Met de alweer oplopende aantallen zieken is wel duidelijk dat we het zullen moeten hebben van de vaccins. Die op zichzelf ook weer een hele logistieke operatie met zich meebrengen. De zorgen daarover deel ik niet. We hebben toch al een heel fijnmazige structuur voor het jaarlijkse griepvaccin en de GGD is gewend aan grootschalige programma’s tegen kinderziektes.

Oneens met Albert Einstein
Een nieuw jaar is voor veel mensen en bedrijven een uitgelezen moment om flink op te ruimen. Zodat ze kunnen beginnen met een schone lei.
Als tegenargument voor een clean desk policy wordt weleens een uitspraak van Albert Einstein gebruikt. Die zei over zijn chaotische werkplek: “Als een rommelig bureau een teken is van een rommelige geest, wat moeten we dan denken van een leeg bureau?”
Hoe briljant hij ook was, durf ik het wel oneens te zijn met hem. Zeker in een magazijn, waar creativiteit niet echt een rol speelt. Productiviteit en veiligheid zijn daar wél belangrijk en ik ben ervan overtuigd dat opgeruimd dan beter is. Vooral als je met andere mensen moet samenwerken in een ruimte. Spullen raken niet kwijt, er is geen risico dat je struikelt over dozen of gereedschappen… Een ABC-tje lijkt me.
5S-methode
Een handig en beproefd hulpmiddel om de werkplek schoon en opgeruimd te houden, is de 5S-methode. De leidende gedachte daarachter is dat een schone en opgeruimde werkplek verspilling tegengaat: van materiaal, maar ook van tijd. Tijd die opgaat aan zoeken of hinder die anderen ondervinden. De 5S-methode bestaat uit vijf stappen:
- Scheiden: wat is noodzakelijk, en wat is overbodig en kan dus worden opgeruimd.
- Schikken: wat wél blijft, moet steeds systematisch worden opgeruimd.
- Schoonmaken: machines, hulpmiddelen en vloeren, maar ook een eind maken aan de oorzaken van verontreinigingen, verstoringen en verspillingen.
- Systematiseren: maak een gewoonte van opruimen door visuele hulpmiddelen aan te brengen wat waar hoort.
- Stabiliseren: voer controlelijsten en audits in en beloon mensen of afdelingen die de afspraken het best naleven.
Heel helder en bruikbaar als je begint maar ook in een later stadium, om vol te houden. Een structuur die grote en kleine bedrijven helpt om opgeruimd en veilig te werken. Als ik een suggestie mag doen: een goed voornemen voor 2021.
Fijne feestdagen iedereen!