Ga naar hoofdinhoud

Digitalisering: begin aan het eind voor ambidextere logistiek


Zonder twijfel is digitalisering een van de belangrijkste trends in warehousing en logistiek. Helaas blijkt dit vaak aanbod-gestuurd. Niet onlogisch, immer er zijn tal van beloftevolle informatietechnologieën beschikbaar (internet of things, blockchain, AI, 3D-printen, etc.) en leveranciers staan te trappelen om deze te implementeren. Maar noch die technologieën noch die leveranciers gaan het verschil maken; uiteindelijk gaat het erom dat de organisatie digitalisering kan inzetten voor het generen van klantwaarde. 

Een ander belangrijke trend is dat organisaties en ketens niet alleen op de klantwaarde ‘kostenefficiëntie’ moeten scoren, maar tegelijkertijd ook op de klantwaarde ‘wendbaarheid’; dus dat ze snel en flexibel kunnen inspelen op steeds veranderende omstandigheden. Het probleem hierbij is dat efficiëntie en wendbaarheid vaak tegengestelde doelstellingen zijn. Voor wendbaarheid kan je bijvoorbeeld een overcapaciteit aanhouden of werken met meerdere leveranciers. Maar dat is voor de efficiëntie natuurlijk niet handig. Toch zijn er organisaties die beide klantwaardes weten te combineren. We spreken dan van ambidexteriteit; te vergelijken met tweebenige voetballers. 

Digitalisering

Digitalisering vormt een van de belangrijkste sleutels tot ambidextere logistiek. Door digitalisering van interne en externe logistieke processen komen relevante data beschikbaar. Bijvoorbeeld kunnen op grond van een digitaal productpaspoort alle spelers in de keten de relevante gegevens op een blockchain zetten. Met deze data kunnen processen worden geoptimaliseerd (dus tot een kostenreductie leiden), bijvoorbeeld middels een digital twin. Tegelijkertijd leidt digitalisering tot transparantie in de keten; waar zijn welke producten en transportmiddelen, waar zijn er bottlenecks te verwachten en waar zijn er nog alternatieven? Met deze transparantie kan de logistiek wendbaar opereren zonder de kosten te verhogen.

Samenvattend geldt bij digitalisering “start with the end in mind”. Oftewel, begin met de vraag: welke klantwaardes willen we verbeteren? Daarna: welke data zijn daarvoor nodig en hoe kunnen we deze gegevens verzamelen? En pas dan komt aan de orde welke digitale technologieën hiervoor ingezet kunnen worden en wie die zou kunnen implementeren.  

Jack AA van der Veen
Evofendex leerstoel supply chain management
Nyenrode Business Universiteit

Dit artikel is onderdeel van de special Koplopers dat verschijnt op 20 december. De special) is vanaf 20 december digitaal of in print te lezen. Alleen voor abonnees. Nog geen abonnee?
Vanaf €3,62 per maand kan het

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.