Marktnieuws

Met een bedrag van €5,90 zijn Nederlanders het minst gierig als het aankomt op verzendkosten. Gemiddeld zijn Europeanen voor een bestelling van €15,00 bereid €4,20 voor bezorging te betalen.

Duitsers willen het minst uitgeven, namelijk €3,40. Dit alles blijkt uit de E-commerce Delivery Compass van Sendcloud. Het onderzoek werd uitgevoerd door Nielsen onder 8529 e-shoppers uit 8 landen, waaronder 1005 Nederlanders.

Verzendkosten belangrijke dealbreaker

Verzendkosten zijn met 81 procent nog altijd het belangrijkste element van bezorging. Het prijskaartje van bezorging weegt daarmee zwaarder dan levertijd (66%) en flexibiliteit in levering (63%). Maar liefst 58 procent van de Nederlandse consumenten geeft zelfs aan een bestelling te staken wanneer de verzendkosten voor standaard levering te hoog zijn. Toch is ruim twee derde (64%) wel bereid extra te betalen voor premium bezorgopties als same day delivery.

Gratis verzending stimuleert aankoopgedrag

Meer dan de helft van de consumenten verlaat een winkelwagentje dus wanneer de verzendkosten te hoog zijn. Maar wat is ‘te hoog’? Voor een bestelling van €15,00 wil de Nederlandse consument €5,90 betalen, bij een order van €150,00 zelfs €6,90. Nederland ligt daarmee boven het Europese gemiddelde van respectievelijk €4,20 en €6,20. Desondanks zijn Nederlanders nog altijd gecharmeerd van gratis verzending: bijna tweederde (63%) is bereid een extra product toe te voegen om gratis bezorging te krijgen.

“Nederlanders zijn lange tijd verwend met gratis verzending, terwijl dit voor veel online retailers een blok aan het been is. Voor een dubbeltje extra gingen consumenten al naar de concurrent,” aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. “We zien nu een duidelijke verschuiving in consumentengedrag. Nederlanders zijn best bereid een bijdrage te leveren aan de verzendkosten, al kan gratis verzending wel een zetje zijn om het digitale winkelmandje extra te vullen. Webgiganten als H&M en Zalando rekenen daarom steeds vaker verzendkosten voor kleine bestellingen, en onze verwachting is dat veel online retailers dit voorbeeld zullen volgen.”

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven