Costo Intralogistics automatiseert al meer dan 25 jaar intralogistieke processen. De daarvoor ingezette conveyors worden in Gorinchem geproduceerd en geïntegreerd met andere oplossingen tot complete systemen voor het verzamelen, verpakken en verzenden van orders.
Deze systemen worden aangestuurd met het WMS van Xtend business software, het zusterbedrijf uit Tilburg. Maar voor automatische opslagsystemen was Costo tot voor kort aangewezen op externe partners.
Dat verandert met de opening van een eigen vestiging in Portugal. “Wij hebben de kans gekregen om met een team van acht specialisten een compleet nieuw bedrijf op te zetten”, aldus managing director Alarik Lens van Rijn.
“Dit team beschikt over jarenlange ervaring in ontwerp en realisatie van automatische opslagsystemen. Dat betekent dat we nu zelf oplossingen voor automatische pallet- en kleingoedmagazijnen kunnen bouwen.”

Sneller schakelen
Met eigen ontwerp- en assemblagefaciliteiten kan Costo sneller schakelen, zegt Lens van Rijn: “De vraag naar automatisering is enorm gegroeid en de pandemie heeft die vraag alleen maar vergroot, zeker op het gebied van e-commerce. Met een eigen ontwerpafdeling kunnen we nu nog beter inspelen op de specifieke behoeftes van onze klanten in e-commerce en in andere sectoren als retail, groothandel, industrie en logistieke dienstverlening.”
De Portugese vestiging zal zich in eerste instantie toeleggen op het ontwerp van kranenmagazijnen en alle bijbehorende componenten voor aan- en afvoer van goederen. De palletkranen zijn in staat om pallets enkeldiep, dubbeldiep en multidiep op te slaan. Het opslagsysteem voor kleingoed (miniload) kan zowel kunststof bakken, dozen en trays verwerken. De eerste twee opslagsystemen zijn al verkocht: “Eén in Nederland en één daarbuiten. We mikken met onze nieuwe oplossingen op de hele Europese markt.”
Open minded
De aanpak van Costo laat zich het beste omschrijven met de term samenwerking. In een open setting zoekt een team van specialisten met kennis van techniek, software en organisatie samen met de klant naar de best passende oplossing.
“De afgelopen maanden hebben we gemerkt dat de Portugese mentaliteit daar opvallend goed op aansluit. De goede klik met het Portugese team vormt een stevige basis voor succes”, besluit Lens van Rijn.