Spitch AG is een solution provider op het gebied van Automatic Speech Recognition (ASR) en Voice User Interfaces (VUI). Het bedrijf uit Zwitserland voerde een onderzoek uit onder 100 logistieke experts en 67 procent van hen denkt dat het gebruik van spraakherkenningssystemen in de logistiek veelbelovend is.
De belangrijkste voordelen
54 procent van de deelnemers beschouwt eenvoudige schaalbaarheid als het belangrijkste voordeel van de technologie. Andere voordelen die worden genoemd: automatische verwerking, registratie van allerlei belangrijke gegevens waaronder mailverkeer en minder kosten voor het bedrijf.
Twee dingen zijn belangrijk wil een spraaksysteem succesvol zijn: de kwaliteit van de spraakherkenning en de intelligentie waarmee het systeem ‘dialogen’ kan voeren. De experts verwachten de komende jaren op beide terreinen veel vooruitgang.
AI is de driving force
65 procent van de experts is ervan overtuigd dat de spraakherkenning zich zal blijven verbeteren, ook bij minder goed articulerende sprekers. Ook zullen de systemen beter leren dialogen te voeren, mede dankzij de mogelijkheden met kunstmatige intelligentie (AI). Sowieso wordt AI steeds belangrijker, daar zijn vrijwel alle respondenten het in het onderzoek wel over eens.
Wie heb ik aan de lijn?
Zo gelooft meer dan 70 procent dat in 2025 volledig automatische telefonie via spraakdialoogsystemen de standaard zullen zijn in de logistieke sector. En in 2030, zo verwacht 54 procent van de ondervraagden, zal het helemaal niet meer mogelijk zijn om het verschil te herkennen of er een persoon of een door AI gestuurd ‘fictief persoon’ aan de andere kant van de lijn zit.