Steeds meer bedrijven durven te investeren in WMS, maar het aantal investeringen van logistiek dienstverleners daalt. Daarentegen zit er wel een sterke stijging bij (technische) groothandels en e-commerce, aldus Van den Berg tijdens zijn presentatie.
Maar waarom investeren bedrijven in WMS? “Ik heb een inventarisatie gedaan met 27 bedrijven en er is een aantal redenen die eruit sprong,” aldus Van den Berg.

De meest genoemde reden was: groei. Veel bedrijven hebben een enorme groei doorgemaakt en daardoor waren updates nodig. Een andere reden was digitalisering. “Allemaal nieuwe business-modellen waarbij men via marktplaatsen of websites verkoopt”, aldus Van den Berg. “Digitalisering loopt al een aantal jaren op, maar vanwege COVID-19 is het in het afgelopen jaar verder opgelopen. Bedrijven moesten immers een andere manier vinden om te verkopen. Uit alle beweegredenen komen drie trends: schaalbaarheid, digitalisering en procesoptimalisatie.”
In coronatijd zijn er sommige bedrijven die groeien en sommige bedrijven krijgen klap na klap te verwerken. Dat vraagt om schaalbaarheid, aldus Van den Berg: “Ook kwamen er nieuwe verkoopkanalen bij, zoals B2B en B2C, die met name opkwamen door de digitalisering van de bedrijven.”
Meer weten over WMS-systemen en hoe groot de impact van COVID-19 was? Kijk de sessie van Jeroen van den Berg tijdens WT LIVE terug:


