Fiege nam als eerste logistieke dienstverlener de Toru robots van Magazino, het bedrijf waarin Jungheinrich een aandeel heeft genomen, in gebruik. “Je kunt pionier zijn op het gebied van robottechniek of pas later aanhaken. Wij lopen voorop, omdat we in robots in de logistiek geloven (net als Zalando dat in diverse dc’s Toru robots heeft rondrijden red.) en specifiek in dit systeem.” Dat waren de duidelijke woorden van Christoph Mangelmans, operationeel directeur fashion logistiek bij Fiege eind 2016.

Robots van Magazino
De logistiek dienstverlener schafte eerder dat jaar bij robot startup bedrijf Magazino uit München drie orderpickrobots (Toru) aan. Sinds 20217 picken de drie ‘digitale vrienden’, zoals Mangelmans ze noemt, tegelijk orders met de medewerkers in het mega dc van Fiege in het Duitse Ibbenbühren. De robots van Magazino worden toegepast in een deel van het 165.000 vierkante meter grote dc waar de bestellingen van de Duitse schoenenretailer Deichmann worden afgehandeld voor heel Europa.

Laser- en camerasysteem
Ruim vijf jaar na aanvang is er veel veranderd; het distributiecentrum is uitgebreid met ruim 30.000 vierkante meter en corona heeft de e-commerce business een enorme boost gegeven waardoor de online business van Fiege in vijf jaar tijd is gegroeid van 90 naar 500 miljoen euro. Dergelijke groeipieken vraagt om aanpassingsvermogen en flexibiliteit. Dat zijn ook precies de eigenschappen waarom Fiege toentertijd koos voor de Toru robots van Magazino en nog altijd enthousiast is.
Lees het hele artikel binnenkort in het magazine of online
Nog geen abonnee? vanaf €3,62 per maand is het mogelijk


