Zalando zoekt constant naar slimmere, efficiëntere logistieke oplossingen. Om die reden opende de e-commercereus afgelopen zomer zijn grootste en zwaar geautomatiseerde dc in Bleiswijk. Nu kondigt Zalando verdere robotisering aan.
20 Toru robots erbij voor Zalando
Zalando maakt sinds 2018 al gebruik van Toru robots van Magazino in zijn fulfilmentcentrum in het Duitse Lahr. Na de start met twee stuks staat de teller nu op 8 en daar komen er nog eens 20 bij. De Toru robots, die ook worden gebruikt door Fiege, kunnen gelijktijdig met mensen schoenendozen picken uit stellingen. Tegen het tweede kwartaal van 2022 moeten alle 28 robots actief zijn.
Robots geven personeel lucht
Carl-Friedrich zu Knyphausen, director of logistics development Zalando: ” Door meer robots toe te voegen, kunnen we nieuwe capaciteiten creëren onder het personeelsbestand. Zo kunnen onze collega’s zich focussen op complexere taken, zoals het samenstellen van express-orders voor onze klanten, terwijl de robots zich focussen op het continu schoenen picken.”
Lees ook
Monoprix opent ‘s-werelds eerste CO2-neutraal distributiecentrum vol met robots
4 AMR’s
Om de logistieke workflowprocessen voor medewerkers verder te verbeteren, implementeerde Zalando recent vier autonome mobiele robots van idealworks, dochteronderneming van BMW Group. Deze robots ondersteunen de logistieke medewerkers van Zalando in Mönchengladbach met autonoom transport dat beperkt toezicht vereist. Bij Zalando worden ze gebruikt om verpakte bestellingen te verplaatsen tussen twee sorteerders in het verzendgebied. Op een 50 meter lange route kunnen de AMR’s tot 8 km/u rijden.
Lees ook
Bert, Ernie en Kermit: dit zijn de nieuwste robots van Amazon
Robots voor repeterend werk
Carl-Friedrich zu Knyphausen zegt: “Deze extra transportmogelijkheid lijkt misschien klein, maar door de frequentie, herhalingen en autonomie heeft het een positieve invloed op de taakverdeling van onze collega’s. In het verleden vervoerden onze collega’s de goederen handmatig in karren. Dit was een eentonige taak die nu geautomatiseerd is. Onze collega’s kunnen zich richten op andere werkzaamheden, zoals het laden van pakketten in vrachtwagens, wat meer planning vraagt. We onderzoeken momenteel verdere use-cases voor autonoom transport in onze logistieke centra.”