DHL zet humanoid robots in de ijskast: ‘Robots hebben geen benen en hoofd nodig’

dhl robot humanoid

DHL experimenteert veel met nieuwe technologie. Ook met humanoid robots, maar die techniek kan het mondiale logistieke bedrijf nog niet bekoren.

Mensachtige robots, die onder meer worden getest door Amazon en GXO, gaan sneller impact maken in het warehouse dan eerder gedacht. Tenminste als we de Youtube fimpjes moeten geloven van de diverse aanbieders.

Hoe ‘cool’ ze ook zijn, DHL is nog allesbehalve overtuigd van de techniek. Dat stelde Tim Tetzlaff, verantwoordelijk voor digitale transformatie binnen DHL Supply Chain vorige week tijdens een perstour door de Midlands in Engeland.

Op de vraag of DHL ook inzet op humanoïd robots, is het antwoord duidelijk: “We hebben ermee geëxperimenteerd, maar geloven niet dat benen en hoofden nodig zijn om dozen te verplaatsen.” De focus ligt op functionele vormen die robuust, veilig en efficiënt zijn – geen sciencefiction, maar schaalbare realiteit.” DHL zet in op volledige orkestratie: mensen, systemen, data en technologie werken samen in één harmonieus geheel.”

GXO en humanoid robots

GXO heeft de humanoid nog zeker niet afgeschreven. De logistieke dienstverlener experimenteert al langere tijd met humanoid robots in zijn magazijnen.  Sinds oktober 2024 draait de robot Digit, ontwikkeld door Agility Robotics, mee in een GXO-magazijn in Atlanta. Ook Apollo van Apptronik wordt getest. Met een batterijduur van vier uur en een draagcapaciteit van 25 kilo is Apollo momenteel actief bij een klant in de technologiesector. Het doel van de samenwerking is om de Reflex Robot breed in te zetten binnen de operaties van GXO, waardoor capaciteitsproblemen worden verlicht en medewerkers zich kunnen richten op meer waardevolle taken.

Certificering humanoid robots

De toekomst zal uitwijzen, wie er gelijk heeft over de kansen van humanoids in de logistiek. Een van de grootste obstakels voor brede inzetbaarheid anno 2025 is het ontbreken van duidelijke industriestandaarden. De bestaande ISO-normen, zoals ISO 10218-1 voor collaboratieve robots, zijn afgestemd op langzaam opererende robots in nabijheid van mensen. Dit belemmert de snelheid – en daarmee de productiviteit – van humanoïden in werkomgevingen waar zij juist het verschil zouden moeten maken.

Lees binnenkort het volledige interview met Tim Tetzlaff over de visie van DHL op robotisering/automatisering

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.