Magazijnmedewerkers van Amazon in Engeland plassen noodgedwongen in flessen omdat ze anders hun targets niet halen. James Bloodworth, een Britse journalist zag de flesjes met eigen ogen, toen hij aan de slag ging bij een DC van de webgigant. Toch is Amazon zeker niet de enige logistieke speler waar misstanden te bespeuren zijn door belabberde arbeidsomstandigheden. Over het Duitse Zalando verschenen undercoverdocumentaires en onlangs schreef de Groene Amsterdammer over de torenhoge werkdruk bij de distributiecentra van Albert Heijn.
Voor zijn boek ‘Hired: Six Months Undercover in Low-Wage Britain’ ging Bloodworth in 2016 een maand undercover in een warehouse van Amazon in Staffordshire. Daar zag hij tot zijn verbazing dat werknemers gebruik maken van een ‘plasfles’. Omdat ze dikwijls in ruimtes werken waar geen wc is of te ver weg van hun werkplek voelen zij genoodzaakt dit op deze manier op te lossen. Volgens de auteur plassen deze mensen in flessen omdat ze geen pauze durven nemen en bang zijn anders hun baan te verliezen. Op website Business Insider vergelijkt Bloodworth de misstanden bij Amazon warehouses met een gevangenis.
“It’s like an airport – belt off, watch off. The atmosphere is what I imagine a prison feels like. You felt like you were walking on eggshells.”
– James Bloodworth
Net als zijn collega’s ondervond hij een toenemende druk om meer orders sneller te verzamelen. Een logistiek werknemer van Amazon bevestigt dit beeld in een onderzoek, gehouden onder 241 Britse magazijnmedewerkers, eerder dit jaar. Hij verklaarde dat de opgelegde targets zodanig waren opgevoerd dat hij helemaal geen water meer drinkt. Dit omdat er eigenlijk geen tijd meer over is om een sanitaire stop te maken. Uitkomst van dit onderzoek: voor gemiddeld twee van de drie Britse magazijnmedewerkers gold dat zij niet naar het toilet durfden uit angst teveel tijd te verliezen. Daarbij stelde de onderzoekers vast dat mensen zich opvallend meer gestrest voelden, sinds zij bij Amazon werkten.
Over Amazon kwam eerder al aan het licht dat het bijhoudt hoe snel magazijnmedewerkers orders kunnen picken en verpakken, waarbij er strikte doelstellingen en pauzemomenten gelden. De onderneming deelt strafpunten aan wie de targets niet haalt of een langere pauzes neemt.
Reactie Amazon
De Amerikaanse retailer ontkent alle aantijgingen. Het bedrijf zegt alleen targets vast te stellen op basis van eerder behaalde prestaties, zonder plaspauzes te timen. Aan Business Insider vertelt het bedrijf dat het geen signalen heeft gekregen dat klagende werknemers uit in het eerder genoemde onderzoek bij Amazon werkzaam zijn: “We erkennen deze beschuldigingen dan ook niet als een nauwkeurige weergave van de werkelijkheid in onze magazijnen.” De techgigant zegt er juist alles aan te doen om warehouse medewerkers een ‘geweldige werkomgeving’ te bieden. “Vorige maand werd Amazon door LinkedIn nog uitgeroepen tot de zevende populairste plek om te werken in het Verenigd Koninkrijk en zelfs de populairste werkplek in de Verenigde Staten.”

Amazon niet de enige
Zalando kwam in 2012 en in 2014 in het nieuws met reportages van ZDF & RTL met daarin geheime opnames gemaakt, o.a. in het DC van Erfurt (Duitsland). Ook hier blijkt een hoge werkdruk en beroerde arbeidsomstandigheden eerder regel dan uitzondering. In 2014 ging een RTL-journaliste aan de slag als orderpicker bij de Duitse webshop, om te zien of de arbeidsomstandigheden waren verbeterd, ten opzichte van twee jaar daarvoor. Een stappenteller wees uit dat ze per dag tegen de 20, 27 kilometer moest lopen, zonder pauze. Ze werd daarbij nauwlettend in de gaten gehouden om te zien of het wel snel genoeg ging, via een -verboden-volgsysteem, gekoppeld aan productscanners. Ook was het niet toegestaan om tijdens de werkzaamheden even te gaan zitten:
- Video: Nos.nl
‘Er wordt om de paar uur omgeroepen dat we harder moeten werken. Soms durven medewerkers niet naar de wc’
Situatie in Nederland
In het NOS-bericht uit 2014 hierover zegt FNV Bondgenoten zegt dat ‘er in Nederlandse distributiecentra geen grote misstanden bekend zijn, maar dat de werkdruk steeds groter wordt. Werknemers moeten meer presteren in minder tijd.’ Daar is inmiddels verandering in gekomen. In 2016 staakte personeel van o.a. supermarkten Jumbo en Albert Heijn, werkzaam in distributiecentra. Er heerste onvrede over het loon, maar nog meer over de toenemende werkdruk en werkomstandigheden.

- Screenshot Volkskrant.nl

“Op de werkvloer eisen ze een krankzinnige norm van soms meer dan 450 producten per uur. Ik voel me net een callgirl. Ik heb er genoeg van.”
Callgirl voor Albert Heijn
Reden voor Investico, platform voor onderzoeksjournalistiek, om samen met de Groene Amsterdammer van september 2017 tot februari 2018 te onderzoeken ‘hoe het flexwerkers in distributiecentra vergaat’. Zij richten zich in het onderzoek vooral op het ‘Home Shop Center’ van Albert Heijn. In 2016 werkten er volgens Brancheorganisaties ABU & NBBU bijna 120.000 flexwerkers, waarvan 80 procent afkomstig uit Polen. Uit hun longread: “We kwamen terecht in een harde wereld met hoge werkdruk, waarin onnodig ongelukken gebeuren en intimidatie geen zeldzaamheid is. Uitzendkrachten werken op korte contracten, hebben roosters die pas de avond van tevoren bekend zijn en deels onbetaalde oproepdiensten.” Het tijdschrift en het onderzoeksplatform sprak zo’n vierhonderd flexmigranten en vroeg hen naar de werkomstandigheden van de DC’s waarin ze orders verzamelen. Thomasz, werkzaam in het AH-DC in Almere: “Ze bellen me wanneer ze me nodig hebben. Op de werkvloer eisen ze een krankzinnige norm van soms meer dan 450 producten per uur. Ik voel me net een callgirl. Ik heb er genoeg van.”
- Screenshot De Groene Amsterdammer

Ook hier vertellen medewerkers dat sanitaire stops soms overgeslagen worden, om maar het target te kunnen halen.”Teamleiders stimuleren dit in sommige gevallen zelfs, zegt zegt Lukasz. ‘Misschien red je de norm wel als je je pauze overslaat’ zeggen ze dan.” Om de paar uur wordt er omgeroepen dat er harder gewerkt moet worden, vertellen drie medewerkers uit de vestiging Rotterdam en Almere. “Het gaat soms zo ver dat medewerkers niet naar de wc durven’, zegt Danka. Een paar weken geleden werd haar collega aangesproken door een teamleider, omdat hij te lang op het toilet was geweest.
- Lees het hele artikel op Degroene.nl


