Ja de heftruckmarkt heeft wat tegenwind, maar de omzetcijfers blijven op peil en de vooruitzichten tonen groei. Volgens Interact Analysis zal de wereldwijde heftruckmarkt tot 2034 met 4% tot 5% per jaar groeien. De analisten verwachten een blijvende verschuiving van verbrandingsmotoren naar elektrisch aangedreven trucks, waarbij lithium-iontechnologie een steeds grotere rol krijgt.
Automatisering en innovatie
De Top Lift Truck Supplier-lijst van dit jaar, gebaseerd op omzetcijfers over 2024, bevat 18 leveranciers in plaats van 20 zoals vorig jaar. Desondanks bedroeg de gezamenlijke omzet meer dan 58 miljard dollar, bijna gelijk aan het record van vorig jaar. De meeste bedrijven wisten te groeien dankzij productinnovatie, sensorgestuurde en autonome technologieën en geavanceerde fleetmanagement-oplossingen.
Top 10 heftruck specialisten 2025
1. Toyota Industries Corporation (TICO) blijft marktleider met een omzet van 18,26 miljard dollar (288.262 verkochte units), een stijging ten opzichte van 17,88 miljard dollar vorig jaar. Sinds april 2025 zijn Toyota Material Handling en Raymond geïntegreerd onder de naam Toyota Material Handling North America, waarbij de merknamen behouden blijven. TICO investeert fors in capaciteit, waaronder een nieuwe fabriek van 295.000 vierkante meter in Columbus (Indiana) voor elektrische heftrucks en een Energy Solutions Center in New York voor lithium- en loodzuurbatterijen.
2. KION Group realiseerde 8,96 miljard dollar omzet en leverde 263.114 trucks. De merken Linde, STILL, Baoli, Fenwick en OM vallen onder de groep.
3. Jungheinrich AG behaalde 5,6 miljard dollar, een daling van 2,8% ten opzichte van het jaar ervoor. In de VS blijft de verkoop via Mitsubishi Logisnext Americas lopen.
4. Crown Equipment Corp. groeide licht naar 5,29 miljard dollar. Het bedrijf introduceerde het Proximity Assist System, dat met LiDAR sensoren bestuurders ondersteunt om ongevallen te voorkomen.
5. Mitsubishi Logisnext noteerde 4,4 miljard dollar omzet (-4,2%). De daling is volgens het bedrijf het gevolg van marktnormalisatie in de VS en een trage vraag in China. Er werden 92.000 units verkocht.
6. Hyster-Yale steeg naar circa 4,3 miljard dollar (+4,5%), met nieuwe geïntegreerde lithiumtrucks tot 8.000 pond hefvermogen.
7. Anhui Forklift Group groeide naar 2,5 miljard dollar omzet en verkocht 340.218 units.
8. Hangcha Group behaalde 2,294 miljard dollar en verkocht 280.012 trucks. Het bedrijf bouwt een nieuwe fabriek voor AGV’s, AMR’s en conveyors.
9. Doosan Bobcat zag de omzet dalen naar 1,51 miljard dollar, maar investeerde in een renovatie van de Amerikaanse vestiging in Buford, Georgia.
10. Clark Material Handling noteerde 1,05 miljard dollar omzet en plant dit jaar vier nieuwe productlanceringen en zes nieuwe dealers.
Posities 11 t/m 18
Hyundai Material Handling (11) groeide naar 926 miljoen dollar en introduceerde Hi-Desk voor snellere serviceafhandeling.
EP Equipment (12) steeg met 8,3% naar 900 miljoen dollar.
Combilift (13) behaalde 545 miljoen dollar omzet met 9.930 verkochte units.
Lonking Group (14) noteerde 509,2 miljoen dollar.
Noblelift (15) steeg naar 484 miljoen dollar en verkocht 200.000 units.
Manitou Group (16) bleef stabiel op 233 miljoen dollar.
HUBTEX (17) daalde licht naar 113 miljoen dollar en presenteerde een sensorgestuurde entry assist.
Godrej & Boyce (18) sloot af met 107,9 miljoen dollar omzet en 5.017 verkochte units.
De ranking wordt samengesteld op basis van wereldwijde omzet uit industriële trucks, zoals gedefinieerd door de Industrial Truck Association. Bedrijven leveren gegevens via een vragenlijst, aangevuld met jaarverslagen en eigen onderzoek.
Hier is de tabel met de Top 18 heftruckleveranciers (omzet 2024, in miljoenen USD, en aantal verkochte units waar bekend):
Positie | Bedrijf | Omzet 2024 (mln USD) | % Verandering t.o.v. 2023 | Verkochte units 2024 | Opmerkingen |
---|---|---|---|---|---|
1 | Toyota Industries Corp. (Toyota, Raymond) | 18.260 | +2,1% | 288.262 | Integratie TMH & Raymond; nieuwe fabriek in Indiana; batterijcentrum in NY |
2 | KION Group (Linde, STILL, Baoli, Fenwick, OM) | 8.960 | n/b | 263.114 | Sterke wereldwijde spreiding van merken |
3 | Jungheinrich AG | 5.600 | -2,8% | n/b | Verkoop in VS via Mitsubishi Logisnext Americas |
4 | Crown Equipment Corp. | 5.290 | +2,1% | n/b | Introductie LiDAR-gebaseerd Proximity Assist System |
5 | Mitsubishi Logisnext Co. | 4.400 | -4,2% | 92.000 | Vraagdaling in China en normalisatie VS-markt |
6 | Hyster-Yale | 4.300 | +4,5% | n/b | Nieuwe geïntegreerde lithiumtrucks tot 8.000 lbs |
7 | Anhui Forklift Group (Heli, CHL) | 2.500 | +2,0% | 340.218 | Grootste aantal verkochte units in top 10 |
8 | Hangcha Group | 2.294 | +0,2% | 280.012 | Nieuwe fabriek voor AGV’s, AMR’s en conveyors |
9 | Doosan Bobcat | 1.510 | -24,5% | n/b | Renovatie Amerikaanse locatie Buford, GA |
10 | Clark Material Handling | 1.050 | +5,0% | n/b | Nieuwe HQ in Dallas; 4 productlanceringen gepland |
11 | Hyundai Material Handling | 926 | +4,6% | n/b | Introductie Hi-Desk voor serviceoptimalisatie |
12 | EP Equipment (EP, Big Joe) | 900 | +8,3% | n/b | Nieuwe faciliteit in Wisconsin |
13 | Combilift | 545 | +6,9% | 9.930 | Gespecialiseerd in langgoed en autonome units |
14 | Lonking Group | 509,2 | n/b | n/b | Omzet exclusief bouwmaterieel |
15 | Noblelift | 484 | +15,2% | 200.000 | Nieuwe lithiumtrucks en DC in Atlanta |
16 | Manitou Group | 233 | 0% | n/b | Focus op meerdere sectoren, incl. bouw en landbouw |
17 | HUBTEX | 113 | -1,8% | n/b | Sensor-based entry assist voor smalle gangen |
18 | Godrej & Boyce | 107,9 | +6,8% | 5.017 | Sterke groei in India-markt |