Jungheinrich richt vizier op wereldwijde groei met automatisering als motor

jungheinrich experience center innovatie


Jungheinrich zet vol in op wereldwijde expansie en magazijnautomatisering. Europa blijft de technologische spil, terwijl het bedrijf mikt op 10 miljard euro omzet en marktleiderschap in geïntegreerde intralogistieke oplossingen.

Jungheinrich heeft met zijn nieuwe Strategie 2030+ ambitieuze groeiplannen aangekondigd, waarin magazijnautomatisering een centrale rol speelt. Het bedrijf mikt op een wereldwijde omzet van 10 miljard euro en een EBIT-ROS van 10 procent tegen 2030. De groei moet worden gerealiseerd via uitbreiding buiten Europa, versterking van het automatiseringsaanbod en verbreding van het productportfolio.

Hoewel de focus van de expansie ligt op Noord-Amerika en Azië-Pacific, blijft Europa het operationele hart van Jungheinrich. Vanuit zijn sterke marktpositie in Europa wil het bedrijf automatiseringsexpertise en technologie exporteren naar andere regio’s. Europa fungeert daarbij als test- en ontwikkelplatform voor geïntegreerde intralogistieke oplossingen, inclusief mobiele robots, geautomatiseerde opslagsystemen en bijbehorende software.

Automatisering

De verwachte jaarlijkse groei van de markt voor magazijnautomatisering met 8 procent vormt volgens Jungheinrich een belangrijke kans. Door te investeren in softwareontwikkeling, robottechnologie en overnames – zoals van arculus en Magazino – wil het bedrijf sneller groeien dan de markt. Deze technologieën worden ingezet in geavanceerde toepassingen, waaronder volledig geautomatiseerde magazijnsystemen en autonome bevoorradingsrobots.

Vier groeipijlers Jungheinrich

De strategische initiatieven zijn onderverdeeld in vier pijlers: wereldwijde expansie, automatisering, Mid-Tech industriële trucks en bedrijfsoptimalisatie. Onder de automatiseringspijler richt Jungheinrich zich nadrukkelijk op het leveren van totaaloplossingen, waarbij alle componenten – van hardware tot software – onder eigen regie en merknaam worden aangeboden. Dit moet leiden tot snellere implementatie en hogere betrouwbaarheid van systemen.

Europa blijft een sleutelregio voor innovatie en integratie van technologieën. Het is tevens de basis voor productie, engineering en support van de automatiseringsoplossingen die wereldwijd worden uitgerold. Jungheinrich verwacht dat deze focus op technologische integratie het concurrentievoordeel in internationale markten zal versterken. De uitbreiding van het portfolio met Mid-Tech trucks via het nieuwe merk AntON in samenwerking met EP Equipment vormt een aanvulling op de high-end automatiseringsoplossingen. Tegelijkertijd wordt geïnvesteerd in AI-toepassingen via een samenwerking met Merantix en een corporate venturing unit voor externe innovatie.

Jungheinrich wil zijn groeidoelstellingen combineren met duurzame bedrijfsvoering. Het bedrijf blijft inzetten op CO₂-reductie, digitalisering van processen (via het DEEP-programma) en een efficiëntere wereldwijde productiestructuur.

Met deze geïntegreerde strategie, waarin automatisering centraal staat, positioneert Jungheinrich zich als een wereldwijde speler met Europese technologische ruggengraat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.