Asia Express Food waarborgt continuïteit met aanrijdbeveiliging

asia foods

Een warehouse dat dag en nacht in bedrijf is, kan zich geen stilstand veroorloven. Asia Express Food investeert daarom in aanrijdbeveiliging van A-SAFE. Het resultaat: significant minder schades aan stellingen, deuren en trucks. En een gestroomlijnde operatie die niet verstoord wordt door incidenten op de vloer.

Asia Express Food importeert levensmiddelen uit Azië en Afrika. De producten arriveren via containers in het warehouse, waar medewerkers klaar staan om ze te stapelen op pallets en op voorraad te leggen in stellingen. Een deel van de producten krijgt een etiket met de in Europa verplichte productgegevens zoals voedingswaarde en allergenen, waarna ze klaar zijn voor verkoop. “De grootste afzetmarkt bestaat uit etnische winkels, maar steeds meer producten liggen ook in reguliere supermarkten. We groeien elk jaar met 15 tot 20 procent, met name in het buitenland”, vertelt Lars Stoel, proces engineer bij Asia Express Food.

De snelle groei betekent dat de doorstroom van producten enorm is toegenomen. Het warehouse is inmiddels 6 dagen per week en 24 uur per dag in bedrijf om alle orders te kunnen verwerken. “Daardoor wordt ook de continuïteit van de operatie steeds belangrijker”, stelt Bert Bult, projectleider bij Asia Express Food. Stoel beaamt dat: “Alles wijst erop dat de groei aanhoudt en de operatie alleen maar sneller gaat draaien. Dat betekent dat we steeds meer zekerheid moeten inbouwen, want stilstand is geen optie meer.”

75 procent

Het belang van continuïteit is een belangrijke reden om te investeren in de kunststof aanrijdbeveiliging van A-SAFE. Bult herinnert zich de tijd dat de staanders van magazijnstellingen waren voorzien van stalen aanrijdbeschermers. Met elke aanrijding gingen deze beschermers steeds krommer staan, tot het moment dat ze de staanders raakten en ook die een knik kregen. De kunststof staanderbeschermers van A-SAFE veren terug in de originele staat en behouden hun werking. “We hoeven nu bijna geen staanders meer te vervangen. De schade aan stellingen is met bijna 75 procent verminderd”, legt Bult uit.

Minder schade betekent minder stilstand. Als een staander vervangen moet worden, moet eerst de hele stelling worden leeggehaald. “In het ergste scenario kunnen we niet bij dat deel van de voorraad, waardoor we bepaalde orders niet op tijd kunnen uitleveren. Dat kunnen we niet maken tegenover onze klanten”, weet Stoel. Bult: “Als de operatie een halve dag stil staat, moeten we bepaalde ritten tot de volgende dag uitstellen. Dat gaat flink in de papieren lopen en leidt tot ergernis bij klanten. Investering in aanrijdbeveiliging betaalt zich dubbel en dwars terug.”

Alarm bar

Asia Express Food is onderdeel van de Brouwer Food Group, dat bedrijfsbreed gebruik maakt van de producten en diensten van A-SAFE. In het warehouse in Kampen is niet alleen elke stellingstaander, maar ook de kopse kant van elke stelling beveiligd tegen aanrijdingen. Daarnaast zijn alle werkplekken, doorgangen en kolommen beveiligd. “Rondom de kolommen zat aanvankelijk beton, maar dat gaat op een gegeven moment kapot en brokkelt af. Vrijwel al het beton is nu vervangen door kolombeschermers”, vertelt Bult.

Een paar meter voor elke doorgang in het warehouse is een alarm bar bevestigd. Als die wordt aangetikt door een heftruck of reachtruck met uitgeschoven mast, geeft de alarm bar visuele en akoestische waarschuwingssignalen. De chauffeur weet dan dat hij zijn mast te laten zakken, zodat de doorgang niet beschadigd raakt. “Als mensen het magazijn willen betreden, hoeven ze niet meteen bang te zijn voor heftrucks. Ze komen eerst in een afgeschermd gebied waar geen intern transportmaterieel kan komen. Als ze verder willen, moeten ze eerst een poort door”, legt Stoel uit.

Transportbaan

Het creëren van een veilige werkomgeving stopt nooit. Op dit moment is Asia Express Food bezig om de transportbaan in het warehouse te beveiligen tegen aanrijdingen. De poten van de transportbaan waren al beschermd, maar het bedrijf wil een stap verder gaan om dure reparaties en langdurige stilstand te voorkomen. Stoel: “We gebruiken de transportbaan om producten uit de koelcel op het laatste moment aan de pallets met verzamelde goederen te kunnen toevoegen. De aanrijdbeveiliging mocht onze medewerkers niet belemmeren bij het plaatsen van de vaak zware dozen op de transportbaan. Daarom hebben we na samenspraak met A-SAFE gekozen voor een rail op vloerniveau waar de schoenen van medewerkers nog niet onderdoor passen, maar die de vorken van een handpallettruck tegenhoudt. Medewerkers kunnen de rail zelfs gebruiken als opstapje, waardoor een goede ergonomie gewaarborgd blijft.”

Daarnaast gaat het bedrijf nu ook de laatste deuren in de koelcel beveiligen. “De toegangsdeuren naar de koelcel zijn al langer beschermd. We hebben tijden gekend dat de geleiderails van die deuren drie of vier keer per maand moesten repareren. Die tijden zijn nu voorbij”, vertelt Bult. Stoel vult aan: “Nu we snelloopdeuren tussen de verschillende temperatuurzones in de koelcel gaan installeren, willen we ook die beveiligen. Dat zou geen goede investering zijn als we hadden besloten om de aanrijbeveiliging achterwege te laten.”

Signaalkleur

Beide heren zijn blij met de producten van A-SAFE. Niet alleen omdat de schadekosten zijn gereduceerd en de continuïteit is gewaarborgd, maar ook omdat de aanrijdbeveiliging bijdraagt aan het veiligheidsbewustzijn. “Door de opvallende gele signaalkleur worden medewerkers geattendeerd op de risico’s in het magazijn, waardoor aanrijdingen worden vermeden”, zegt Stoel. “Zelfs als de aanrijdbeveiliging beschadigt raakt en een gat in het kunststof ontstaat, blijft die mooi geel. Dat draagt bij aan de orde en netheid, wat een basisvoorwaarde is voor veilig en gedisciplineerd werken. Bovendien: we werken met voeding en willen daarom dat alles er spik en span uitziet.”

Wat zowel Bult als Stoel waarderen, is de servicegerichtheid. Als ze kampen met een vraagstuk, denken de vaste contactpersonen van A-SAFE mee over oplossingen. Ze stellen materiaal beschikbaar, zodat het bedrijf die kan testen en uitproberen. “Voor onderhoud en reparatie zetten we onze eigen technische dienst in. We hebben zelf onderdelen op voorraad liggen, zodat we schades snel kunnen verhelpen”, verklaart Bult. “Alleen de allereerste keer heeft A-SAFE een eigen montageploeg gestuurd, die onze technische dienst de fijne kneepjes heeft bijgebracht. Dat toont hun flexibiliteit.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.