Bij de verjonging van haar intern transportvloot koos de Koninklijke Fruitmasters Groep in Geldermalsen opnieuw voor Still. Dankzij onder andere het vlootbeheersysteem FleetManager wisten beide partners de grootte van de vloot drastisch te reduceren. De winst tot nu toe bedraagt maar liefst 36%.
Met 500 aangesloten fruittelers vormt de Koninklijke Fruitmasters Groep uit Geldermalsen de grootste marktplaats voor fruit in de Benelux. Jaarlijks wordt ruim 130.000 ton fruit vermarkt in zowel binnen- als buitenland. Dat gebeurt tegenwoordig al lang niet meer enkel via de veilingklok. Fruitmasters is uitgegroeid tot een facilitair en logistiek centrum en levert ook rechtstreeks aan (inter)nationale handelshuizen en retailers. De coöperatie begeleidt het fruit vanaf de teelt tot aan de aanschaf door de consument.
“Ons doel is daarbij de best mogelijke prijs te krijgen voor onze leden. Daarbij is het essentieel dat er constant wordt gezocht naar mogelijke verbeterslagen in het proces”, weet Paul van Grinsven, verantwoordelijk voor de logistiek binnen Fruitmasters. Met de verjonging van een groot deel van de intern transportvloot, die tevens drastisch kon worden gereduceerd, wist Fruitmasters onlangs een nieuwe, belangrijke efficiencyslag te realiseren.
Vast en variabel
“Hef- en magazijntrucks zijn onmisbaar in ons proces. Zonder intern transport zouden we het fruit nooit op tijd bij de klant krijgen”, vervolgt Van Grinsven. Uit een grondige analyse van de verschillende processen bleek echter dat het intern transportmaterieel niet altijd even efficiënt werd ingezet. “We hebben kritisch gekeken naar onze vloot en de manier waarop de trucks werden ingezet”, licht de manager toe. “Uit die analyse bleek dat we verschillende afdelingen beter konden samenvoegen en processen verder konden optimaliseren. Op die manier hebben we een vlootreductie van 36 procent weten te realiseren.”
Met de verjonging stapte Fruitmasters tevens over van een vloot in eigen beheer naar geleasete trucks met een full service contract. Een keuze die mede mogelijk werd dankzij de afspraken met Still, dat uiteindelijk 60 trucks verving. “Still kwam met het voorstel om het vaste deel van de vloot te vervangen en een variabel deel aan te houden om snel en eenvoudig op en af te kunnen schalen. Zo behouden we de flexibiliteit die nodig is om pieken op te vangen”, aldus Van Grinsven.

FleetManager
De inzet van de trucks wordt gemonitord door het vlootbeheersysteem FleetManager van Still, waarmee alle nieuwe trucks − 20 meeloop- en meerij-elektropallettrucks en 40 heftrucks uit de RX60-serie − via GPRS communiceren. De oude trucks worden eveneens meegenomen in het verhaal, maar dan op basis van de servicegeschiedenis. “Deze aanpak garandeert een optimale, gelijk verdeelde inzet van alle trucks. Daardoor is een maximale inzetbaarheid gewaarborgd en zijn we uiteindelijk ook voordeliger uit in onderhoudskosten”, stelt Van Grinsven.
De constructie – en de daarmee gepaard gaande vlootreductie – is mede mogelijk doordat er is gekozen voor een zo breed mogelijk inzetbare standaardconfiguratie van de nieuwe trucks. Van Grinsven: “In nauw overleg met Still hebben we gekeken welke trucks we nu écht nodig hebben. Die gesprekken gingen behoorlijk ver. Zo hebben we ook voorzetapparatuur en type banden uitvoerig besproken.”
Gemak en comfort

Ook de chauffeurs werden geraadpleegd. “Hoe je het wendt of keert; het blijft toch mensenwerk”, licht Van Grinsven toe. “Onze chauffeurs hadden al goede ervaringen met Still, maar dat neemt niet weg dat je ze bij de aanschaf van nieuwe trucks niet hoeft te betrekken. Dan kan het de scherpste prijs zijn, en kun je goed hebben nagedacht over de configuratie en het grotere plaatje, als de trucks niet gebruiksvriendelijk en comfortabel zijn, haal je nooit het maximaal haalbare uit je vloot. En wie kan dat gebruiksgemak en comfort nou beter beoordelen dan de mensen die dagelijks met de trucks werken?”
Voor een maximaal comfort zijn alle nieuwe heftrucks onder meer uitgevoerd met een luchtgeveerde stoel van Eblo Seating. De stoelen zijn op alle denkbare manieren in- en verstelbaar, zelfs de zijwangen van de rugleuning zijn traploos instelbaar, waardoor de chauffeur min of meer gedwongen rechtop blijft zitten.
e-Learning tool
Vrijwel gelijktijdig met de verjonging van de intern transportvloot bij de Koninklijke Fruitmasters Groep in Geldermalsen ontwikkelde ’t WEB Opleidingen speciaal voor de coöperatie een e-learning tool om medewerkers te leren op een veilige en verantwoorde wijze om te gaan met zowel de heftrucks als de elektropalettrucks.
“Onze heftruckchauffeurs hebben allemaal een certificaat, waarmee ze kunnen aantonen dat ze over de juiste kennis en vaardigheden beschikken om veilig met die heftruck te werken. Daarnaast zijn er ook veel medewerkers die regelmatig een elektropallettruck gebruiken, maar daarvoor schrijft de wetgever geen certificaat voor. Bij Fruitmasters vinden we het echter net zo belangrijk dat ook die kleinere trucks op een veilige wijze worden gebruikt. Het maakt deel uit van ons RI&E-beleid”, verduidelijkt Paul van Grinsven, verantwoordelijk voor de logistiek bij Koninklijke Fruitmasters Groep. Tevens verzorgde ’t WEB de (her)training van een aantal (reeds gecertificeerde) chauffeurs. Alles in een op maat gemaakt opleidingstraject.
Inmiddels zijn ruim 120 mensen getraind om te werken met de heftruck. Ook hebben alle vaste medewerkers en flexwerkers de op maat gemaakte online elektropalletcursus succesvol afgerond. Deze e-learning module duurt ongeveer 25 minuten en is tevens in het Engels beschikbaar. Een gedegen kennis is op deze manier verzekerd. Bij een volgende praktijkcursus zal de kennis ook in de praktijk worden getoetst.

Wie wat waarom?
Wie?
De Koninklijke Fruitmasters Groep uit Geldermalsen is de grootste marktplaats voor fruit in de Benelux.
Wat?
Onlangs is de intern transportvloot verjongd en werd het vlootbeheersysteem FleetManager van Still in gebruik genomen.
Waarom?
Uit analyse van de verschillende processen bleek dat het intern transportmaterieel niet altijd even efficiënt werd ingezet.


