Magazijnautomatisering

AGILOX, een Oostenrijkse leverancier van slimme robots aan de logistiek, lanceert een autonome, omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht die wordt bestuurd met ‘swarm intelligence’: de ‘OCF’.

Met de OCF (Omnidirectional Counterbalanced Forklift) betreedt AGILOX een nieuw toepassingsgebied: klassieke intralogistiek in inkomende en uitgaande warehousing en opslag.

Met de ultralichte ONE heeft AGILOX het concept van AGV’s opnieuw vormgegeven. De wagenparken werken zonder centraal besturingssysteem. Dit betekent dat de voertuigen op een volledig autonome manier door de productiefaciliteit of het magazijn navigeren.

Zwermintelligentie

De uitzonderlijk compacte AGILOX IGV’s organiseren hun routes volgens de gedecentraliseerde principes van ‘swarm intelligence’ (zwermintelligentie), waardoor zij veel flexibeler zijn dan traditionele AGV’s. Bovendien wordt het programmeren of ‘aanleren’ van de voertuigen aanzienlijk eenvoudiger, terwijl centrale softwareprogramma’s, met hun eisen ten aanzien van onderhoud, updates, en dergelijke achterhaald zijn. Deze innovatie verlaagt de bedrijfskosten aanzienlijk.

Tot 1500 kilo

Met de nieuwe OCF realiseert AGILOX een belangrijke uitbreiding op zijn programma IGV’s. Waar de vorige ONE-lijn is uitgerust met een schaarlift om te functioneren als een apparaat voor het hanteren van lasten en de lading dus binnen de voertuigcontour transporteert, is de OCF ontworpen volgens de principes van de vorkheftruck met contragewicht.

Hierdoor kan hij pallets, boxen en andere ladingdragers met een maximaal gewicht van 1500 kg oppakken, naar de bestemming vervoeren en neerzetten tot op een hoogte van maximaal 1600 mm.

Klassieke logistieke taken

Het concept van AGILOX maakt nieuwe toepassingen voor IGV’s mogelijk. Terwijl de ONE-voertuigen voornamelijk worden gebruikt voor materiaaltoevoer in de productie, maakt de OCF klassieke intralogistieke taken mogelijk bij inkomende en uitgaande goederen, orderverzamelen en opslag. Daarnaast kan de OCF gebruikt worden bij de productie, op voorwaarde dat het transport palletgebonden is.

Zijwaarts door smalle gangpaden

Net als de ONE gebruikt de OCF een omnidirectioneel aandrijfconcept. De IGV kan daardoor ook zijwaarts door smalle gangpaden rijden, ter plaatse draaien en manoeuvreren in de krapste ruimtes.

De lithium-ion batterijtechnologie (LiFePO4) zorgt voor een korte oplaadtijd en een lange gebruiksduur. Slechts drie minuten opladen zorgt voor een gebruiksduur van één uur.

IO-box

De IGV-wagenparken kunnen via een open API-interface worden verbonden met softwaresystemen van klanten (ERP, WMS, MES en dergelijke). Een optionele IO-box maakt de integratie van externe infrastructuren in het intelligente besturingssysteem mogelijk. Denk aan rolpoorten en stationaire transportsystemen. Een analysemodule voorziet de gebruiker van alle relevante bedrijfsgegevens en KPI’s.

“De OCF is een logische aanvulling op ons productportfolio”, zegt Franz Humer van AGILOX. “Hiermee openen we kansen in opslag- en orderverzameltechnologie. Dat is een grote markt waarin de IGV’s hun voordelen ten opzichte van zowel AGV’s als door mensen bediende vorkheftrucks kunnen laten zien.”

Pallettransport overnemen

De gecombineerde werking van de ONE en OCF in een ‘zwerm’ levert ook een groot voordeel op. Terwijl de kleinere voertuigen bijvoorbeeld bezorgdiensten uitvoeren op montagewerkplekken of op basis van e-Kanban ‘shelves’ werken, kan de OCF met hetzelfde besturingssysteem en dezelfde wifi-infrastructuur het pallettransport overnemen.

De OCF-pilotreeks is al met succes getest in Vorchdorf, Oostenrijk. De serieproductie begint op korte termijn. De eerste OCF’s zullen in het eerste kwartaal van 2021 aan klanten worden geleverd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven