Online retailers die hun producten niet alleen via hun eigen webshop, maar ook via het digitale schap van grote jongens als Bol.com en Amazon aan de man willen brengen, moeten hun waar voorzien van een GS1 barcode. Geen code, betekent simpelweg geen plek.
Het delen en verschaffen van informatie, zowel tussen ketenpartners als direct aan de consument, is een van de onderwerpen die tijdens het evenement Shopping Today, dat op 23 september a.s. plaatsvindt in DeFabrique in Utrecht, breed zullen worden uitgemeten.
Verknoping
Zodra een kleine producent of online retailer groter wordt, neemt de kans om het overzicht te verliezen toe. Niet alleen de eigen operatie vraagt alle aandacht, ook het feit dat alles omni- en multichannel moet worden uitgevoerd, nodigt uit tot het maken van fouten. De verknoping tussen verschillende kanalen gaat steeds verder. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld, levert 86% van de kleinere online webwinkeliers hun producten ook aan via Amazon, met dien verstande dat ze hun producten van een barcode voorzien. Zonder barcode is er geen plek op het drukbezochte digitale schap van de Amazons van deze wereld. In Nederland hanteert Bol.com vergelijkbare voorwaarden.
Informatieoverdracht
De barcode speelt niet alleen als informatiedrager binnen de keten tussen leverancier en webwinkel een grote rol. Ook daarbuiten, in direct contact met de consument, wordt de barcode steeds belangrijker. Consumenten willen graag online kopen, als ze maar weten wát ze kopen. Aangezien er in een digitale omgeving niet kan worden geroken, geproefd en gevoeld, moet artikelinformatie op een andere manier worden overgedragen. Frits van den Bos, innovatiemanager GS1 Nederland, benadrukt het belang van de barcode: “Specifieke capaciteiten rondom flexibiliteit, informatie en samenwerking worden essentieel om te kunnen overleven en te kunnen concurreren in de supply chain van 2020. Ook het implementeren van standaarden om steeds meer informatie efficiënt met een toenemend aantal partners te kunnen uitwisselen, wordt steeds belangrijker.”


