Participatiemaatschappij Wadinko neemt een belang van 41,8% in RSW IP. Deze in Zwolle gevestigde onderneming, ontwikkelt hoogwaardige technologie voor het efficiënt beladen van pallets in onder andere distributiecentra.
‘We krijgen inmiddels naamsbekendheid in de distributiebranche, maar om door te stoten en onze naam definitief te vestigen, hebben we meer ontwikkelcapaciteit nodig’, verklaart Marcel van Schijndel, directeur van RSW. ‘Tevens ontbreekt het onze kleine organisatie aan voldoende referenties en demoprojecten en zijn we nog te afhankelijk van de ontwikkelcapaciteit van onze huidige toeleveranciers. Met het toetreden van Wadinko als aandeelhouder kunnen we nu heel gericht een groeistrategie uitstippelen, waarbij we volop gebruik gaan maken van alle mechatronische kennis en ervaring die aanwezig is binnen het netwerk van Wadinko. Zo zullen we intensief gaan samenwerken met de Triumph groep in Hardenberg, waarin Wadinko een belang heeft van 35%.’
Synergie
Volgens René Wolfkamp, directeur van Wadinko, waren er meerdere redenen om te participeren in RSW. ‘Om te beginnen is er een regionaal belang. Met het opdoen van meer mechatronische kennis en -ervaring krijgen we toegang tot een nieuw marktsegment. Dat is goed voor de groei van de regio. Verder heeft een deelname in RSW een gunstig effect op hoogwaardige werkgelegenheid. En zoals gezegd, profiteren huidige deelnemingen van Wadinko zoals toeleveranciers van onderdelen en assemblage partners. Die synergie met de Wadinko bedrijven zal de kans op succes van RSW aanzienlijk vergroten. Voor RSW is er met wereldwijd meer dan 1.000 grote distributiecentra nog een gigantische markt te ontginnen‘
Mechatronisch
RSW IP heeft voor volautomatische pallethandling enkele unieke mechatronische concepten ontwikkeld in combinatie met intelligente software, zoals de Mixed Load Stacker (MLS-Spider) en de daarvan afgeleide Mixed Case Stacker (MCS-Spider) en de Mixed Case Robotic Palletizing (MXRP). De oplossing van RSW IP is in 2012 voor het eerst succesvol geïntroduceerd bij Coca Cola in de Verenigde Staten en is nu rijp voor grootschalige marktintroductie. Door toenemende internetverkopen, veranderende productieprocessen en uitbesteding van productie in het algemeen, worden flexibiliteit, kortere levertijden en lagere distributiekosten steeds belangrijker. Dit heeft onder andere consequenties voor het beladen van pallets, vooral het zogenaamd gemengd beladen van pallets.


