Consequenties
Voor transportbedrijven die actief zijn in de Benelux heeft het besluit van de Belgen verregaande consequenties. Veel bedrijven zullen hierdoor gedwongen worden een Belgische vestiging op richten om langlopende contracten uit te kunnen dienen. Opdrachtgevers worden beperkt in hun vrije vervoerderskeuze. Voor TLN en EVO komt de Belgische ommezwaai als een grote verrassing. Een aantal maanden geleden stonden organisaties uit België en Nederland namelijk nog schouder aan schouder om gezamenlijk bij het Europees Parlement te pleiten voor vrije cabotage in de gehele EU. Nu gaat België zelfs een voorschot nemen op EU wetgeving die naar verwachting pas eind dit jaar van kracht wordt.
Discussie
Volgens EVO en TLN heeft België, net als Nederland, een open economie en is het in tijden van crisis niet gebaat bij protectionistische maatregelen. Bovendien past een dergelijk besluit volgens de twee organisaties niet in een EU met open grenzen.
Al jaren is cabotage onderwerp van discussie in de EU. De nieuwe EU verordening voorziet in een drastische beperking van maximaal 3 ritten in 7 dagen, in aansluiting op een beladen transport. TLN en EVO zijn al jaren voorstander van vrije cabotage. Vrije cabotage zorgt volgens hen gegaranderrd voor efficiënter transport en minder lege vrachtauto’s op de weg en is dus beter voor het milieu.


