Tilhulp schuift met conveyor mee in de laadvloer

Tilhulp schuift met conveyor mee in de laadvloer featured image

De Logistica Award 2012, de beloning voor de beste of meest innovatieve oplossing in de interne logistiek, ging eind vorig jaar naar de i-Collector van i-Collector Europe. Tussen de aanmeldingen zaten volgens de jury echter nog veel meer interessante innovaties. Een daarvan is de tilhulp die Caljan Rite-Hite ontwikkelde voor het laden en lossen van kazen.
De leverancier ontwikkelde de oplossing in eerste instantie voor een van haar klanten, een grote kaasproducent. Voor het laden van de kazen in de vrachtwagen stond die producent namelijk voor een grote uitdaging nadat de Arbeidsinspectie had aangegeven dat het handmatig beladen van de vrachtauto’s niet langer is toegestaan.

Manueel evenaren

“In samenspraak met de Zweedse firma Vaculex hadden we eerder al een speciale telescopische conveyor ontwikkeld”, vertelt Ronald Hieselaar, account manager Caljan Products. Die conveyor is aan de voorzijde voorzien van een aluminium frame met daarop een carbon fiber arm. Een zeer sterke en robuuste constructie, die toch extreem licht is, zodat de conveyor maximaal uitschuifbaar blijft. Dankzij de arm, die via een draailager ook zonder weerstand naar links en naar rechts kan worden gedraaid, kan er zelfs netto een meter dieper in de laadruimte worden gewerkt.
Aan het frame is een tilhulp bevestigd die in eerste instantie was ontwikkeld voor het laden en lossen van pakketten en dozen: de Vaculex ParcelLift. “Het doel van die Vaculex ParcelLift was destijds het manueel lossen van pakketjes zo veel mogelijk te simuleren”, vervolgt Hieselaar. Er werd een één-hand-bediening ontworpen om de snelheid van het manueel lossen te evenaren.
Hieselaar legt uit: “Zodra de zuignap op een vast oppervlak wordt geplaatst en de operator de hendel loslaat, wordt de doos automatisch opgetild. Via een reguleringsknop kan het pakketje op de gewenste locatie gedoseerd worden losgelaten.”
Het geheel is afgesteld met behulp van sensoren, zodat altijd op de juiste hoogte wordt gewerkt; onafhankelijk van de hoogte van de laadvloer. De Vaculex ParcelLift heeft een hefcapaciteit van maximaal 40 kg.

Door onder andere het handvat horizontaal te plaatsen is het systeem nóg compacter
Door onder andere het handvat horizontaal te plaatsen is het systeem nóg compacter

Laden lastiger

Samen met de eerder genoemde kaasproducent is die Vaculex ParcelLift omgebouwd en doorontwikkeld tot een tilhulp die geschikt is voor het laden en lossen van kazen. “De producent heeft met de Arbeidsinspectie een convenant gesloten, waarbij niet meer dan 10 kg repeterend mag worden getild tijdens het laden. Een kaas weegt 12 tot 17 kg en in één laadruimte gaan soms 2.000 kazen. Er moest dus een oplossing komen”, weet Hieselaar.
Caljan Rite-Hite had de kennis en een passend concept in huis, maar laden is toch iets anders dan lossen. De goederen moeten immers nauwkeuriger worden gepositioneerd en dan ook nog op verschillende hoogtes. Bovendien moeten er twee personen kunnen werken in de laadruimte; één voor het plaatsen van de planken waarop de kazen worden geplaatst en de folie die tussen de kazen komt, en één voor het laden van de kazen (en dus het bedienen van de tilhulp).

Verbeterde ergonomie

Omdat zowel lichtere kazen (12 kg) als zwaardere kazen (meer dan 16 kg) worden geladen, is het systeem uitgebreid met een extra vacuümregulator
Omdat zowel lichtere kazen (12 kg) als zwaardere kazen (meer dan 16 kg) worden geladen, is het systeem uitgebreid met een extra vacuümregulator

De bestaande tilhulp werd op meerdere punten aangepast. Het handvat is aangepast en horizontaal geplaatst en de sensorbox werd van de arm naar het frame verplaatst, waardoor het systeem nóg compacter is en ook de bovenste planken in de laadruimte goed bereikbaar zijn.
Omdat er zowel lichtere kazen (12 kg) als zwaardere kazen (meer dan 16 kg) worden geladen, is het systeem uitgebreid met een extra vacuümregulator. De benodigde inspanning voor het bedienen van de regelhendel blijft daarmee onder alle omstandigheden minimaal, wat de ergonomie uiteraard ten goede komt. De speciaal ontworpen, ergonomische hendel is zowel links- als rechtshandig te gebruiken. Die verbeterde ergonomie is volgens de accountmanager ook het grootste voordeel van de oplossing: “Handmatig herhaald tillen is niet wenselijk en wordt steeds meer aan banden gelegd”, weet hij.

Productief en ergonomisch

Afhankelijk van de gekozen machine bedraagt het maximale bereik 16,7 meter, zodat ook 45 ft containers ergonomisch kunnen worden geladen en gelost. De vacuümkracht is 2,3 x groter dan de tilkracht; als een product bijvoorbeeld 10 kg weegt, is de vacuümkracht 23 kg. Daarmee is een veilige en betrouwbare inzet gewaarborgd. Een afsluitklepje in de hendel zorgt ervoor dat de slang langzaam naar beneden komt, in geval van stroomuitval.
Afhankelijk van de gekozen oplossing variëren de kosten voor een telescopische conveyor en tilhulp van € 50.000,- tot € 90.000,-. De tilhulp kan echter ook op een bestaande conveyor van Caljan Rite-Hite worden gemonteerd. In dat geval bedraagt de investering ongeveer € 25.000,- à € 35.000,-.
Hoe snel die investering is terugverdiend, hangt eveneens af van de specifieke inzetsituatie. En dan nog is het lastig aan te duiden. Hieselaar legt uit: “Het lager ziekteverzuim, als gevolg van de verbeterde ergonomische omstandigheden, laat zich moeilijk kwantificeren. Dat geldt ook voor de toename in werkomgeving, arbeidsgenot en atmosfeer.”
Wel kan de accountmanager aangeven dat de productiviteit behouden blijft bij gebruik van de tilhulp. Gemeten over een tijdsperiode van zes tot acht uur worden met de tilhulp nagenoeg evenveel kazen geladen of gelost als tijdens de minder ergonomische en zwaardere handmatige arbeidsgang. “Als je kijkt naar de netto belading met tilhulp is de capaciteit hoger, want één persoon kan de tilhulp bedienen en zit iets onder het aantal kazen dat wordt verwerkt met twee personen die handmatig laden. Bij de zwaardere kazen is het aantal beladen kazen zelfs iets meer”, besluit Hieselaar.

Een telescopische conveyor is aan de voorzijde voorzien van een aluminium frame met daarop een carbon fiber arm en de speciaal ontwikkelde tilhulp
Een telescopische conveyor is aan de voorzijde voorzien van een aluminium frame met daarop een carbon fiber arm en de speciaal ontwikkelde tilhulp

Paspoort

Naam: Vaculex ParcelLift
Geboorteplaats: Twello
Geboortedatum: Augustus 2011
Functie: Tilhulp
Tilcapaciteit: 40 kg
Maximaal bereik: 16,7 meter
Geluidsniveau: ± 60 dB(A)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.