Volgens cijfers van Cross-Border Commerce Europe nemen marktplaatsen met €53,6 miljard meer dan de helft van de totale omzet voor hun rekening. Ook c2c-platforms zoals Vinted doen het goed: hun omzet groeide tot €15 miljard en zal in 2026 naar verwachting stijgen tot €18 miljard. Shein en Temu duwen met name de omzet. Die laatste zet in op lokale magazijnen.
Mode, beauty en luxe steeds digitaler
De totale Europese markt voor fashion, beauty en luxe – online én offline samen – is inmiddels €734,5 miljard waard. Bijna een derde daarvan (30,5 procent) komt al uit online verkoop. Binnen dit segment voeren mode (€131,4 miljard), beauty (€51 miljard) en luxe (€42 miljard) de boventoon. Vooral luxeproducten springen eruit met een online marktaandeel van bijna 49 procent.
Amazon blijft koploper, DPP in aantocht
Amazon verstevigde zijn leidende positie in mode en beauty, ondanks de opmars van nieuwkomers als Shein en Temu. Tegelijkertijd kijkt de sector vooruit naar 2027, wanneer de Digital Product Passport (DPP) verplicht wordt voor textiel en cosmetica. Pioniers zoals Stella McCartney en Rituals experimenteren nu al met blockchain en QR-codes om herkomst en duurzaamheid inzichtelijk te maken.
Innovatie met AI en digital twins
Ook technologie verandert de markt ingrijpend. H&M zet in op digitale modellen die deels eigendom zijn van echte personen, terwijl Inditex (Zara) balanceert tussen premium en ultralow-cost via dochtermerk Lefties.
Crossborder blijft motor van groei
Ruim 43 procent van de online omzet in deze sector komt uit crossborder aankopen. In 2026 stijgt dat aandeel naar verwachting naar 45 procent. In de top 10 van spelers staan naast Amazon ook Zalando, Temu, Vinted, Notino, Farfetch en Ssense.


