Still RX50-16 – De grote kleine

Still RX50-16 – De grote kleine featured image

De nieuwe RX50 volgt het voorgaande model op dat ruim acht jaar dienst deed op de markt en we in 2003 ook al eens beproefden. De RX50 is leverbaar in vier verschillende capaciteiten: 1.0, 1.3, 1.5 en 1.6 ton. De 1.0 tonner is ook in een supercompacte versie leverbaar en is voorzien van een ander beschermdak (zie foto) om de truck in alle richtingen zo klein mogelijk te houden. De aandrijving is voorzien op het achterwiel en de installatie is 24V.
Samen met de stamvader, de R50, is deze truck de meest verkochte achterwiel aangedreven elektrische driewieler ter wereld. Maar liefst 90.000 stuks zijn er sinds de introductie in 1973 van verkocht. Met de RX50 zette Still in 2003 al aardig de toon dat de compacte truck absoluut niet klein is in prestaties of alleen geschikt is voor chauffeurs van geringe afmeting of eenvoudige werkzaamheden. Het 2011-model versterkt dat beeld beslist. Mede dankzij het systeem van het zijwaarts batterijwisselen kon Still de truck geheel opnieuw ontwerpen. Elke centimeter extra ruimte die voor de chauffeur en een verbeterde stabiliteit beschikbaar kwam, is gebruikt. De truck voelt hierdoor ruimer aan dan ooit. 

De praktijk

Hoe pakt dat uit in de praktijk? De entree tot de werkplek mist een extra op-/afstaptrede. Met 545 mm is de vloerhoogte niet de laagste in zijn klasse, maar onoverkomelijk is die stap niet. De ruimte tussen de slanke stuurkolom en het batterijcompartiment is ruim genoeg om vlot en zonder haperingen op de stoel te komen. De randen van de batterijbehuizing zijn afgerond en ook de grote stalen handgreep aan de dakstijl helpt een handje mee bij het vergroten van het op- en afstapgemak.
De zit op de Grammer MSG65 is prima en de diepteverstelling van de stoel biedt ook aan chauffeurs met lange benen voldoende zitruimte. De stuurkolom is niet verstelbaar en dat zou bij een langdurige inzet wel eens een gemis kunnen zijn om echt iedereen een ideale zithouding te bieden. Tijdens de enkele uren dat wij de truck testten konden we met deze standaard opstelling goed uit de voeten.

Er zijn diverse hendeluitvoeringen leverbaar, de conventionele bediening op onze testtruck maakt een nauwkeurig vorkpositie mogelijk; de rijrichtingschakelaar op de hef/daalhendel vraagt om een radicale bediening

Tijdens de vele ritten valt op dat het stuursysteem goed is bekrachtigd zonder zweverig te worden. Op zijn uiterste stand draait de RX50 ongekend kort en maakt keurig op zijn plek een pirouette. Op het display is aan de gradenverstelling te zien dat het stuurwiel niet rechtuit staat, maar of het minteken voor het getal nu links of rechts betekent, is niet meteen duidelijk. Een pijltje ten opzichte van de centrale lijn of een aanduiding op een cirkel hoe scheef het aandrijf- en stuurwiel staat, zou veel handiger zijn.

Nauwkeurige hydrauliek

De mastbediening van onze truck is conventioneel, maar op de RX50 zijn alle beschikbare hendeltypen van Still leverbaar. Van mini-hendels tot joysticks, de klant heeft het zoals altijd voor het zeggen. De hendel voor heffen/dalen van de vork staat dicht bij het rechterbeen en die twee komen regelmatig met elkaar in contact. Ook hiervoor geldt, het is merkbaar, maar storend is het niet.
De nauwkeurigheid van de directe aansturing van de hydrauliekventielen is erg groot. Je kunt op de millimeter precies de vork in de juiste positie brengen, of het nu heffen is of dalen. De voorzijde van de hef/daalhendel herbergt de tuimelknop van de rijrichtingkeuze. Still gebruikt deze al langer en opnieuw zijn we er niet echt van overtuigd. Je moet heel bewust drukken wil je van richting veranderen. Soms gebeurt dat niet nadrukkelijk genoeg en dan staat de rijrichting in neutraal in plaats van voor- of achteruit. Een blik op de lampjes van de rijrichting leert je dan dat je beter moet drukken.
Het zicht door en langs de mast is ongekend groot en dat dankt de testtruck natuurlijk aan de montage van een standaard tweedelige mast met een maximaal bereik van 3.284mm (bovenzijde vork). De profielen zijn slank en het zichtvenster is erg ruim. De kettingen zijn daarbij fraai weggewerkt. Al zie je ze amper, je voelt ze wel. Meer dan bij andere trucks is de beweging over de kettingrollen merkbaar. Tijdens het heffen en dalen is er tevens een resonantie in de truck voelbaar. Wellicht is deze met een andere afstelling te verhelpen.
De prestaties van de hydraulische installatie zijn bij deze mast de beste tot nog toe gemeten in deze klasse.
Het zicht door het dak is ook in orde. Een breed venster over de gehele breedte en zes uitsparingen in de lengterichting van de truck bieden volop ruimte om de vork ook op hogere werkhoogtes in de gaten te houden. De achterzijde van het dak is gesloten en dat biedt goede mogelijkheden om het dak regendicht te maken.

Verbruik per 100 pallets
Verbruik per 100 pallets

Soepel en stabiel

Ondanks zijn hefvermogen van 1.6 ton lijkt het alsof de testtruck moeite heeft met de 1.000 kg als we die voor het eerst opnemen. De truck buigt als het ware naar voren en geeft in eerste instantie het gevoel dat de stabiliteit te wensen overlaat. Dit is volgens Still bewust zo gedaan, maar dat heeft niets te maken met een verminderde stabiliteit. Het is de rubber afmontage van mast, cabine en chassis, die ervoor moet zorgen dat er minimaal trillingen doordringen tot de bediener. Tijdens de test ervaren we totaal geen vermeend stabiliteitsprobleem. Het gevoel went dus snel.
Net als alle andere heftrucks van Still is ook de RX50 uitgerust met vijf rijprogramma’s die alle individueel door de servicemonteur instelbaar zijn. Wij hebben de truck getest in de standaard fabriekssettings 5 (meest krachtig), 3 en 1. In elke stand hebben we zowel met als zonder de energiebesparende keuzemogelijkheid Blue-Q gereden. Deze kent een iets aangepaste acceleratiecurve en komt minder snel tot de maximale rijsnelheid. De topsnelheid is in alle standen gelijk, maar ligt bij het achteruitrijden lager dan bij het voorwaarts rijden. Aangezien er in onze test verhoudingsgewijs veel achteruitgereden wordt, beperkt dit de productiviteit van de Still in geringe mate. Het winstpunt is uiteraard dat het energieverbruik iets lager uitvalt.

Conclusies

De conclusies van alle metingen is dat rijden op de krachtigste stand 5 met ingeschakelde Blue-Q de beste verhouding van productiviteit en een bescheiden energieverbruik opleveren. In deze setting voelt de RX50-16 nog immer krachtig en alert aan, maar daalt het verbruik met 6% ten opzichte van het rijden zonder Blue-Q. Bij de standen 3 en 1 is het rijden met het besparingssysteem voelbaar trager. Uiteraard is de instelling stand 1 met Blue-Q het allerzuinigst, maar dat gaat wel ten koste van het rijplezier.
Met het gemeten verbruik scoort Still niet de beste waarde in zijn klasse, maar ligt ten opzichte van het gemiddelde fraai op koers. De productiviteit is in stand 5 zonder Blue-Q de hoogste tot op heden in onze test. Met Blue-Q ingeschakeld leveren we slechts 1,6% in en hoort de score nog altijd tot de top.
Met het gemeten verbruik en bij inzet van de 1000 Ah batterij is een batterijlading ruim voldoende voor een praktische daginzet. Wil je langer rijden, dan biedt het zijwaarts wisselsysteem van Still veel gemak. De deksel en deur van het batterijcompartiment voelen solide aan. Bovendien zijn er diverse uiterst handige wisselmethoden leverbaar, waaronder een slim uitklapbaar rollenbed.
Samengevat kunnen we stellen dat de nieuwe RX50-16 van Still de kreet ‘De grote onder de kleinen’ echt waarmaakt. Natuurlijk zijn er enkele opmerkingen te plaatsen, maar die vallen in de categorie oplosbaar en overkomelijk. De prestaties zijn goed, de werkruimte is riant gezien de maatvoering van de truck: supercompact. En daarvoor is altijd belangstelling in de markt.

Pluspunten

• Afmetingen
• Ruimte in cabine
• Prestaties

Voor verbetering vatbaar

• Loop van ketting over kettingrollen
• Rijrichtingschakelaar
• Stuurstand aanduiding op display

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.